Full version: En BRA blomaffär!?
Orchid
Hos min blomsterhandlare, eller "handlarna".. har de inte särskilt stort utbud. Det händer ofta att jag inte hittar det jag söker.
Så jag undrar om någon kan rekomendera en bra blomsterhandlare, i Stockholm???

Tack!
MRLINDELL
Bor du i norrort är Järfälla Blomstercentrum ganska bra, de har en del andra inte har och ett tält med växter som skall förvaras mörkt och svalt.
gmasterb
Järfälla blomstercentrum????
Antar att du menar Skälby Blomstercentrum, tycker personligen att utbudet är litet där men ska man rekomendera en handlare i närheten så blir det Plantorama i Viksjö (7-8 minuters resa från skälby)
Annars är det Zetas som är till att rekomendera men ligger söder om stan. Nackdelen med Zetas att vill man ha något speciellt så får man sno sig på, det försvinner snabbt..
//Stefan
torvan
laugh.gif Håller på Zeta. Bra, fräscha växter och kunnig personal. Dom är inte heller dyra som ryktet säger. Perennpriserna verkar vara rätt lika runt stan. Skillnaden är att på Plantagen tex kan man hitta "klipppriser". Men skillnaden på växternas kondition gör att jag väljer Zeta.Torvan
MRLINDELL
Det kanske heter Skälby Blomstercentrum då .. deras utbud på rosor är ganska bra även om affären är liten, de har flera "udda" sorter än t ex Rosendahl här.

Det är inte kul att komma till affärer som har typ 'Marie Weibull' paket så långt ögat når, pallvis. Jag köpte mina rosor där i år och fick precis vad jag letade efter.

Det beror mycket på vad man är ute efter ...
Hannele
CITAT (Orchid @ 25-06-2004, 01:38)
Det händer ofta att jag inte hittar det jag söker.

Jag söker ingenting... kollar istället vad dom har; ofta spännande nyheter jag inte sett.
Väldigt säsongsbetonat, allting finns inte jämnt.
Orchid
Okey hur tar man sig till Zetas??

Mvh
kristerh
Jag var hos Rappnes handelsträdgård vid ulriksdals slott norr om stockholm
i förra veckan och måste säga att det var en av de bättre handelsträdgårdar i stockholmsområdet, kan verkligen rekommenderas
biggrin.gif Visst är zetas bra men frågan är om inte Rappnes är snäppet bättre,
kanske inte lika stort utbud men jag tycker att kvaliten verkade vara lite bättre.
Zetas ligger vid kungenskurva inte långt från Ikea, kan inte adressen, men titta på eniro.se eller zetas hemsida
krister
MRLINDELL
Vad definierar en BRA handelsträdgård?

Massor med skrimskrams? Ett tält med glaskulor och bambupinnar? De säljer smågatsten? Ser man till sortimenten är de små handelsträdgårdarna som koncentrerat sig på växter de bästa. Jag blir trött när jag ser 10 olika ställen ha samma Clematis i olika skick & pris.
ThomasJ
CITAT (Orchid @ 12-07-2004, 14:45)
Okey hur tar man sig till Zetas??

Mvh

http://www.zetas.nu/

Finns en karta där..

För en liten snabbare beskrivning så ligger det nära IKEA KungensKurva.. smile.gif
Opps. Såg att Krister hade skrivit samma sak ovan.. biggrin.gif

/Thomas
ThomasJ
CITAT (kristerh @ 12-07-2004, 16:53)
Jag var hos Rappnes handelsträdgård vid ulriksdals slott norr om stockholm
i förra veckan och måste säga att det var en av de bättre handelsträdgårdar i stockholmsområdet, kan verkligen rekommenderas
biggrin.gif Visst är zetas bra men frågan är om inte Rappnes är snäppet bättre,
kanske inte lika stort utbud men jag tycker att kvaliten verkade vara lite bättre.

Tycker också Slottsträdgården Ulriksdal (Rappne) är värt att åka förbi..

http://www.rappne.nu/

/Thomas
Sollan
Jag rekommenderar; Trädgårdshuset i Skarpnäck och Hannas trädgård i Huddinge.
/sollan
Mi70
Jag tycker är zetas är tveklöst bäst, de har nästan alla ovanliga växter som i vanliga fall saknas i vanliga handelsträdgårdar, till priser som är bra i förhållande till den goda kvaliteten. OCh man kan göra klipp, pratar man med de jobbande trädgårdsmästarna och håller fram en växt med någon liten skavank, kan man ofta få den billigare...... De har också en massa ögongodis till trädgården, krukor, växtstöd, glaskulor etc etc.......... wub.gif Plus en bra restaurang/fik, och en trädgård med planteringsförslag och uppvuxna växter. Undvik dock helger mitt på dagen, då en parkeringsplats är omöjlig att hitta.............!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon