abborrmaster
Det verkade ju som det i senaste nummret av din trädgård iaf....

Hoppsan... Det var meningen att hamna i förkultiveringskategorin... sorry! Ingemar eller nån får järna flytta på det!!

/Simon
LinaFina
Det fanns en bra artikel om just detta här på Odla, nån gång förra året tror jag.... Tyvärr verkar jag blivit senil o kommer ej ihåg vilka restriktioner som nämndes.. wacko.gif
abborrmaster
ah... Smuggla går väl annars... E det olika med olika länder så kan jag ju säja att jag tänkte lite på thailand rolleyes.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Lagligt och lagligt, från EU länder får man köpa de flesta fröer utan problem, det kan finnas vissa växtslag som det är restriktioner på p.g.a att det finns vissa sjukdomar som även kan spridas via fröna. Ex. potatisfamiljen och rosfamiljen kan det finnas vissa restriktioner på vid införsel, det kan krävas friskhetscertifikat och liknande. Handlar man utanför EU kan det vara tuffare införselkrav. Fast efter egen erfarenhet så verkar det inte vara så stor risk att åka fast med fröer ifall man handlar i andra länder, jag har t.o.m handlat i Polen som inte hör till EU än och det var inga problem att ta med sig en kryppil på stam och en del fröpåsar, när man kom iland med färjan och visade upp dem i tullen (det går inte så lätt att gömma ett träd man köpt fär 10kr) så verkade de inte bry sig. Men det kanske beror på att Polen har haft väldigt tuffa restriktioner på införsel av växter så de har inte så enormt mycket sjukdomar. Det har ex. varit förbjudet att importera växter med lera i jorden till Polen så Bonsaier har just inte funnits där + växterna har ofta varit tvugna att spendera flera veckor i karantän innan importörerna fått växterna och efter karantänen har växterna ofta inte sett så snygga ut därför har man producerat sina egna plantor främst. Detta är nog något de lär få ändra på när de går med i EU.

Plocka frön i det vilda i olika länder brukar inte vara tillåtet och det kan vara vanskligt, på vissa håll i asien kan man ex. bli arresterad ifall man plockar vilda frön eller blir upptäckt med vilda frön eller växtdelar i tullen.

Här är en bra artikel om ämnet: http://www.odla.nu/artiklar/stickling_elle...r_tva2001.shtml

Även från jordbruksverket kan man få information ifall man kontaktar dem
Ingrid på Västkusten
Jag kan bara tillägga - jag shoppar vilt - och har gjort det i ett antal år - frön alltså :-)

Hälsar Ingrid
abborrmaster
okej... Men fasiken vad mycket grunkor som var där ohmy.gif Det var ju pengar o cetrifikat hit o dit... Jag litar på smuggling!

/Simon
Katti med torpet
Hoppsan, inte trodde jag att det var olagligt att ta frön, men det kanske är själva införseln som är olaglig?
Måste bekänna att jag har nallat frön bl.a. från National botanic garden i Wales i somras. Hittade en fräck röd vädd som jag inte kunde motstå, får se om den vill växa i Sverige.

Hur är det med "frö-nallning" inom Svea rikes gränser då? Får man inte göra det heller? I vintras åkte jag förbi drömparken i Enköping och kunde inte motstå gräsplymerna. Har jag hamnat i brotslingsregistret nu? Trodde att allemansrätten tillät fröstöld, men det klart, allemansrätten gäller ju knappast i en park...
Åsa, mälardalen zon 2
Inom sveriges gränser tror jag man får ta frön i det vilda så länge som det inte är någon fridlyst växt, i nationalparker och liknande brukar man inte får plocka någonting inte ens en sten brukar man få plocka där.
Hasselnötter brukar inte ingå i allemansrätten de ägs av markägaren.

I botaniska trädgårdar i sverige brukar man inte få plocka frön ofta finns det skyltar som upplyser om detta har man en guide eller liknande i parken kan man ofta fråga om man kan få ta lite frön eller liknande och ganska ofta brukar de låta en plocka en frökapsel eller en stickling. I en stadspark som Enköping kan det gå bra att plocka frön, där brukar ofta frökapslarna bara klippas bort och slängas av parkarbetarna.

Utomlands finns ingen allemansrätt och jag tror inte att man får plocka frön i deras botaniska trädgårdar heller.
Virgo
halloj,

CITAT
Måste bekänna att jag har nallat frön bl.a. från National botanic garden i Wales i somras. Hittade en fräck röd vädd som jag inte kunde motstå, får se om den vill växa i Sverige
I vintras åkte jag förbi drömparken i Enköping och kunde inte motstå gräsplymerna.

Det är väl lite fräckt att sno frön i botaniska trädgårdar, speciellt om det är unika växter. Man brukar få fröer om man frågar först.

Har sett snåla giriga "tanter" i en blomsteraffär där dom knipsade av sticklingar hej vilt.

Dessa minns mig säkert , jag blev mad.gif
Katti med torpet
Oj då, nu har jag visst retat upp Virgo unsure.gif
Måste bara få säga att det var inte av snålhet som jag nallade frön, eftersom de inte var märkta så hade jag fått lite svårt att köpa dem då jag inte hade en aning om vad de hette. Och med en skock vänner i hälarna hade jag inte tid att springa runt och leta efter någon att fråga heller.
Men jag skall bättra mig och bara norpa i sveska vildmarken + stadsparker som Åsa sa var tillåtet. Det är ju ofta så att det är först när man ser växten fullt utvecklad (som i en park) som man inser att "Den där vill jag ha", och är de då inte märkta är ju det enda sättet att ta en frökapsel.
Att knipsa sticklingar i en blomsteraffär tycker jag var en ojuste jämförelse, det skulle jag inte i min vildaste fantasi komma på!
Berith
Gå till Jordbruksverkets sida så ser du vad som gäller för privatpersoner på resan både inom utom EU.

Naturvårdsverkets sida står vad som ingår i allemansrätten!

Måste säga att det är gôrsvårt att låta bli frön på offentliga platser, parker och planteringar i stan. Men jag inbillar mej att alltihop bara slängs när det är överblommat så då gör det inget att jag tar tillvara på lite frön. Det var så jag fick tag på mina ricinfrön, dom kommer från en stooor kruka som stod nere vid sjön här i stan. Och i höstas norpade jag frön från vit rosenskära. Hoppas bara att det blir nånting av dom!
Ralf
CITAT (Katti med torpet @ 01-02-2003, 16:39)
Hur är det med "frö-nallning" inom Svea rikes gränser då? Får man inte göra det heller? I vintras åkte jag förbi drömparken i Enköping och kunde inte motstå gräsplymerna. Har jag hamnat i brotslingsregistret nu? Trodde att allemansrätten tillät fröstöld, men det klart, allemansrätten gäller ju knappast i en park...

Men man får ju utnyttja SJ:s rabatter!

(kunde inte låt bli.... ) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon