Full version: Klassiskt problem?
lena:-)
Har 8 st "rosenpelargoner", 3 som övervintrar och resten är sticklingar som jag tagit i våras. Alla är kraftiga och fina, massor av blad. INTE EN BLOMMA unsure.gif För mycket gödsel? För mycket vatten? Ute för tidigt?
Just nu står dom på ett bord och får vatten från ovan men det verkar inte som som blir alldels sjövåta, de står i lerkrukor och är så täta att det inte kommer mycket regn ner i krukorna. Hur får jag igång blomningen?
De är planterade i vanlig blomjord och de gamla står dessutom kvar i sin gamla jord.
Emser
Förmycket gödsel kan få blomningen att utebli eftersom den då bildar blad istället för blommor. Gödsla den inte mera och ta och klipp bort en del av bladen!
Fenja
Jag tror att solbristen, denna gudsförgätna regniga och kalla sommar bidrar i hög grad till utebliven blomning. Mina blommar, men inte är det mycket....
Mvh
Fenja
Emser
Jag har mina i söderfönster och de blommar också ganska tafatt, men de blommar! sleep.gif Är det bara blad trotts rätta förhållanden så är det nog övergödsling som kan vara boven i dramat!
Fenja
Här är en länk till: Pelargonsällskapet

Här finns massor av nyttig information!

Mvh
Fenja
olublanseflor
Som ägare till ca 700 olika sorters pelargoner vill jag svara dig ungefär såhär:
De skall ha mycket sol, dock inte regn då blommorna (som du förhoppningsvis får) blir fula. Ha dem ute under ett utstående tak eller dy.
De skall planteras om varje år. De skall gödas vid varje vattning, med rätt sorts gödning, inte så mycket kväve, för det är då endast bladen växer.
En del äldre rosenknoppspelargoner kan komma igång ganska sent med blomningen.
Hälsar Monica
................. sad.gif rätt sorts gödning....
unsure.gif vad är det ? huh.gif
skriv gärna både märke, sort wub.gif

( finns det vita rosenpelargoner och vart får man tag på sånna?
gärna sticklingar?)

lena
Fenja
Det finns vita rosenknoppspelargoner, om du tittar ut på Pelargonsällskapets köp/byt/sälj-forum så kan du kanske hitta där eller sätta ut en annons om vad du söker.
Mvh
Fenja
Hittade forumet, länken du skickade tog liksom "stopp". Jisses nya världar öppnar sig hela tiden......Har lagt ut en förfrågan om rosenpelargoner . Tack för tipset! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon