karlsson76
Hej!

Jag behöver hjälp jag har precis köp ett nytt pelaräpple på Plantagen, en Malus Ballerina "Charlotte". Jag har försökt att hitta information om den sorten på nätet utan att lyckas.

Nu undrar jag om det finns någon som känner till den, alt vet var jag kan läsa mer om sorten.

Jag skulle även vilja veta mer om pelaräpplen i allmänhet.

Tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter. biggrin.gif
Cilla
Plantagen säljer i år flera nya pelarapelsorter som är nya för Sverige, och detta är en av dem. De har också olika namn beroende på varifrån de köpts. Såg t ex att mitt "Malus red/pink paradise" heter något annat på Plantagen i år.

Man får fråga Plantagen om detta och försöka få fram fler namn för att kunna hitta dem på nätet.

Pelarapeln är ett träd som inte kräver lika mycket av sin beskärare som andra kronaplar. Det är bra att se till att de inte får dubbeltoppar. När trädet etablerat sig på växtplatsen, oftast på andra växtsäsongen, kan man börja ta bort dem.

I övrigt kan viss inkortning behöva göras när apeln blir större och har burit mycket frukt på sina grenar, de kan falla ut och få aplen att mista sin pelarform och dessutom bli benägna att få fläkskador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon