Full version: såtider för tomat
abborrmaster
Är det nån som är bekant om när man ska så någon av följande frön (som jag har hemma) :

krim
tiger tom
vildtomat
chokolate
ivory egg
green zebra
feverwerk

en färgsprakande sjuplupp.... Svar på nån tack? smile.gif

/Simon
Gunvor Nilsson
Jag läser ur tidningen Allt om Trädgård mars 2001 - en artikel som Åke Truedsson - tomatkungen - skrivit:
"Nu blir det lite ljusare för varje dag, och tiden då det är dags att så tomater närmar sig. Visst är det vinter och dåligt med ljus ute, men med konstbelysning och stugvärme går det ändå bra."
Så det är nog bäst att vänta ett par månader innan du sätter dina frön.
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar räcka med att så tomater 8-10v innan man kan plantera ut dem. Har man växthus med uppvärmningsmöjligheter kan man alltså så tidigare än om man ska plantera ut dem på friland.

Förr sådde jag i februari och hade gängliga fula tomatplantor vid utplanteringen, och jag var då ofta tvungen att plantera djupt vilket ofta försenar skörden något, numera brukar jag vänta till mars med sådden. Då brukar plantorna hålla sig någotsålunda snygga ända tills de kan avhärdas + planteras ut. Jag har ingen värme i mitt kallväxthus så jag kan inte plantera ut så tidigt, tomater är väldigt köldkänsliga och kan få köldskador när det börjar gå ner mot +7C.
abborrmaster
tack så jättemycket! Trotts att jag trodde det var olika för olika sorters tomater! Jag har frön i påsar med info så står det att olivade kan börja sås ifrån mitten av februari och att ex. purple calabash mars - april.

Tänkte att det även var lite olika med dessa kanske...

/Simon
abborrmaster
Japp... Ska så lite så fort jag kommer hem efter badandet... *ett år senare men jag har hunnit glömt haha*

Nu har jag ju mina kärringtomatfrön oxå wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon