CITAT (annaridell @ 27-06-2004, 17:48)
åh, va fina bilder. både den rundbladiga rododendron och den andra som också hör till ljungfamiljen. den senare blev jag nästan kär i när jag såg den på botan. Blommorna ser så sirliga ut med det fina mönstret på. :)
Var det den som jag tror hette klockbuske du menar?
Det är svårt att föreställa sig storleken på en växt om man bara ser en bild, eftersom jag kan gå rätt nära och få saker att se stora ut. Klockbuskens blommor var ca 1cm stora, busken kanske två meter hög. Sumpkallan, som en av vännerna visade mig en bild på innan vi kom dit, var ca 1 meter hög, "monstersallad" som han kallade den. Han blev lite rädd för den första gången han såg den, fick för sig att den skulle sluka honom ;-)
Junimagnolian var ett uppskattningsvis 20 m högt träd, och blommorna som satt uppe i toppen såg ut att vara ca 20 cm i diameter. Vallmon var stor men ganska vanlig, jämför med mitt finger som råkade komma med i hörnet.... Rhododendron klockorna var ca 7 cm långa.

Junimagnolia.
Den japanska liljenkonvaljen doftade gott, men såg ut som vanlig liljenkonvalj, kanske lite större.