Full version: Satan i Göteborg
Saiai
Hade en underbar dag i Göteborgs botaniska trädgård i början av juni, tillsammans med min dotter och ett par vänner. Vackert väder, vackra blommor och fågelsång. Kom precis i tid för att se alla Rhododendron och Azalea sorter blomma, och det säregna näsduksträdet. Blev särskilt förtjust i den eldröda Satan...ja, den hette faktiskt så...... Kolla gärna i mitt album på Botaniska, där jag lagt in en del bilder.
anna.
åh, vilka fina växter!

den här var särskilt fin tycker jag, så annorlunda:

jag har varit på väg att åka många gånger men det har alltid varit trist väder alla dagar jag har varit ledig... wink.gif
Siri
Vilka fina bilder, jag har missat näsduksträdet två år i rad fast jag är på botaniska varje månad,,,
Så jag fick i alla fall uppleva det i andra hand,,,!
amaira
Ja, fina bilder. Tack för "rundvandringen!

Den här blev min favorit:

Bilden på anden och guldfiskarna var häftig! Vallmobilden fantastisk, och penseerna så söta!

/amaira
annaridell
åh, va fina bilder. både den rundbladiga rododendron och den andra som också hör till ljungfamiljen. den senare blev jag nästan kär i när jag såg den på botan. Blommorna ser så sirliga ut med det fina mönstret på. smile.gif
Saiai
CITAT (annaridell @ 27-06-2004, 17:48)
åh, va fina bilder. både den rundbladiga rododendron och den andra som också hör till ljungfamiljen. den senare blev jag nästan kär i när jag såg den på botan. Blommorna ser så sirliga ut med det fina mönstret på.  :)

Var det den som jag tror hette klockbuske du menar?
Det är svårt att föreställa sig storleken på en växt om man bara ser en bild, eftersom jag kan gå rätt nära och få saker att se stora ut. Klockbuskens blommor var ca 1cm stora, busken kanske två meter hög. Sumpkallan, som en av vännerna visade mig en bild på innan vi kom dit, var ca 1 meter hög, "monstersallad" som han kallade den. Han blev lite rädd för den första gången han såg den, fick för sig att den skulle sluka honom ;-)
Junimagnolian var ett uppskattningsvis 20 m högt träd, och blommorna som satt uppe i toppen såg ut att vara ca 20 cm i diameter. Vallmon var stor men ganska vanlig, jämför med mitt finger som råkade komma med i hörnet.... Rhododendron klockorna var ca 7 cm långa.

Junimagnolia.
Den japanska liljenkonvaljen doftade gott, men såg ut som vanlig liljenkonvalj, kanske lite större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon