|
Hittade ett djur ute idag, som jag inte känner igen. Först tyckte jag att det var en humla, men den var ju mycket längre och den hade inga vingar. När jag nuddade den kom det ut vit gegga från bakkroppen. Bakifrån UppifrånNågon som har någon idé? Tänkte om det var en humledrottning, men de har väl vingar och kan flyga?
Ja... Den ser ju rätt kul ut...  .
wolkenkrabber
26-06-2004, 13:55
tror att det kan vara en humla som har blivigt miss handlat attakerad aven anna insekt eller unge. typ en myra har bitit av vingarna det vita e typ deras kropsvätska / innanmäte tror jag
TeliaNet
26-06-2004, 17:49
jag tror det är du humla
Funderar... Den kröp ganska fort, och det verkade inte som om den blivit "misshandlad", men jag vet förstås inte. Dessutom var den lååång! Och den fällde upp "gadden" eller "baken" som en skorpion gör, när jag nuddade vid den. Mysko!
Har vi ingen insektsfreak här...???
TeliaNet
26-06-2004, 23:17
har ett naturlexikon m. bilder i sommarstugan
CITAT (adrian @ 26-06-2004, 20:48) Har vi ingen insektsfreak här...??? Joodå! Åke kan "allt" om insekter, men han är nog i stugan nu.  (Sa han väl i nån tråd att han skulle till....?)
Hej!
Vet inte riktigt vad det är men jag har oxå sett en sån i år! Fast den hade en liten stump av en vinge kvar... mysko...
Inte för att jag är någon expert på insekter men... hur blir humeldrottningar "utbutta? Kan det inte ha vart en gamal sån som typ överlevt?? Nä, inte vet jag...
ROPAR PÅ INSEKTSXPERT =)
Häftigt!
Jag har ingen aning om vad det är, men är mäkta nyfiken.
Humledrotting stryker jag. Det är inte någon humla över huvud taget - vad jag kan se och förstå.
Det här ska bli spännande! *väntar på insektsexperter* ???
TeliaNet
27-06-2004, 16:25
kan det vara en drönare? jag såg i dag ett flygfä som såg ut som en geting men den hade beischa ringar i stället för gula.
Men kan ingen åka ut och hämta den där Åke då så vi får reda på sanningen om det mystiska djuret..??
Ja! Hämta Åke!
(vem är åke?, inte så noga, hämta honom!)
mari_tres
27-06-2004, 18:00
En stekel av ngt slag? Hur stor var den?
MRLINDELL
27-06-2004, 18:22
Humlor har väl antingen vit eller röd bakdel, aldrig gul. Tror inte det är en humla.
Jag funderar på om det kan vara en fjäril, jag ...
Att den ser ut som en humla eller ett bi, spelar ingen roll. Det är det många olika insekter som gör, för att skydda sig mot fiender.
Kanske nån inom glasvingefamiljen? Avsaknaden av vingarna förbryllar mig, liksom geggan från bakkroppen...
Spännande är det i alla fall. Roligt Humla, att du tog en så bra bild av den!!!
Det är spännande det här!
Den var ungefär 5-6 cm lång.
Hittade den i en gammal blomlåda med lite skräp i.
Anders zon 1
27-06-2004, 19:38
Det är varken en fjäril eller en humla, eller någon anna stekel heller för den delen, utan en skalbagge - närmare bestämt en kortvinge. Kortvingarna heter som dom gör just för att deras vingar ligger ihopvikta under två mycket korta, skyddande täckvingar vilket gör att det ser ut som om de saknar eller bara har helt korta vingar (vingarna vecklas ut och blir "normala" när kortvingen flyger, vilket de flesta arter kan göra). Kan inte säga exakt vilken art det är på bilden (finns mer än 1000 arter av kortvingar i Sverige - de flesta är väldigt små) men de stora arterna, som denna, är rovinsekter som gör nytta i trädgården genom att äta andra insekter, larver och maskar. De stora kortvingarna håller ofta till i spillning, as och komposter där de jagar insektslarver. Det vita som kom ut ur bakkroppen är förmodligen ett sekret som luktar illa eller som är irriterande och som kortvingen producerar för att skydda sig mot fiender.
Anders
äntligen mysteriet löst skalbagge vem hade kunnt tro det
Gossen Ruda
27-06-2004, 19:45
Medans jag kollar litteraturen så kommer Anders med rätt svar.  Gynnaren heter Ragghårig kortvinge (Emus hirtus) och är en av våra största arter, dessutom sällsynt. Lever på färsk kospillning, vad hade du i lådan egentligen? Eder Åke
*Felix matte*
27-06-2004, 19:49
I min bok Naturguiden står det ang Kortvinge: Kännetecken Helt mattsvart med ytterst tät och fin punktur Storlek 24 - 32 mm Samt att det finns 1195 hittills kända arter.  NU hittade jag bild på Mr Emus Hirtus  min bok är inte att lita på
MRLINDELL
27-06-2004, 19:51
Kul skalbagge! Jag kom genast att tänka på våran Karl-Bertil i våras, han var oxå lurvig ;-) Nyligen har två konstiga insekter krupit fram i källaren. Min son satt vid datorn, som står bredvid vedförrådet, när han ropade att det var nåt hemskt därnere. Jag sprang ner och farade för det värsta, men det jag såg var nånting som en gång varit en stor insekt, men som min son krossat med stolsbenet. Nästa gång var det min dotter som skrek, och jag fick med mig flugsmällan i farten. Den satt på huggkubben, och jag gjorde nåt oförlåtligt (förlåt, jag skäms), jag slog ihjäl den... Den ligger kvar fortfarande, och jag skulle kunna ta ett kort på den men det finns nog ingen risk att nån kan känna igen den... Min sjuka fantasi fick mig att inbilla mig (och mina barn) att det kanske fanns en hel koloni i vedförrådet, men ingen mer har dykt upp. Jag bad mina barn att tala om ifall det kommer fler, och om de börjar bli större...... Den var iallafall ca 4 cm lång, långsmal med känselspröt både fram och bak (det kom ut liksom en kvast med långa taggar. Brunsvart.
Ett stort TACK Anders och ni andra som hjälpt mig lösa mysteriet!! Tänk att man upptäcker så mycket nytt, bara i sin lilla trädgård. Då vet jag vad det var för ett litet "odjur" som kröp omkring här utanför. Kanske var den i blomlådan för att jag gödslar med koskit? Kanske fanns lite gott kvar i hörnen... Tack till er!
Förresten, jag såg något idag som såg ut som en blåvinge, fast nästan svart. Hela var svart men det var en vit eller möjligen svagt färgad rand på kanten, precis som blåvinge. Kan det ha varit en blåvinge, jag har i dag sett 3, tror jag, av denna, och i går 3 då med, tror jag.
CITAT (Felix matte @ 27-06-2004, 20:49) I min bok Naturguiden står det ang Kortvinge: Kännetecken Helt mattsvart med ytterst tät och fin punktur Storlek 24 - 32 mm Samt att det finns 1195 hittills kända arter.  NU hittade jag bild på Mr Emus Hirtus  min bok är inte att lita på  Det finns ingen insektsbok som kan täcka upp alla arter och framförallt så avbildas bara ett par fåtal "representativa" arter för varje sälkte eller familj. Michel Chinerys bok "Insekter i Europa" är bra som uppslagsbok. En annan mycket bra bok om insekter är Göte Göranssons bok "mina insektsvandringar" .
Gossen Ruda
28-06-2004, 07:30
Alex, din fjäril är en Sotmätare. Liknar en blåvinge men är lite "fladdrigare". Larven lever på hundkäx.
Åh! En Emus Hirtus!  Självklart! Har aldrig hört talas om dessa kortvingar... Tack för infot Anders!!!!! Och Ruda. Härligt med kunnigt folk! Faktiskt funderade jag över skalbagge, pga antennernas utseende, och benen. Men kunde inte tänka mig det, på slutet, i alla fall. Där ser man! Är riktigt avundsjuk, varför får inte jag ha en sån hemma för... Tack också för tipset på insektsböcker!
Lars-Olof Arvids
28-06-2004, 12:24
Här sitter jag och går igenom insektstrådarna och bläddrar i böcker - och så finner jag gång på gång att någon annan har hunnit före med rätt svar!  Grattis Humla till Emus hirtus, den är sällsynt och spännande! Jag håller med om att Michael Chinerys "Insekter i Europa" är mycket bra som uppslagsbok om insekter. Åke Sandhall har gett ut en serie väldigt fina "naturguider" om insekter ("Skalbaggar", "Fjärilar", "Humlor, bin och andra steklar" o s v) men tyvärr är en del av dem svåra att få tag i numera. En väldigt fin fjärilsbok är "Fjärilar i Sverige" av Lars Imby, och gillar ni trollsländor är Åke Sandhalls praktfulla "Trollsländor i Europa" ett måste. För att nu ta några exempel bland många läsvärda böcker...  Olle
och tack Olle också, för litteraturtips.
Saisai, om du har otur så är det en "Stinkande kortvinge" du har slagit ihjäl..."Mycket sällsynt"....i södra Sverige.....  ...den stämde rätt bra med din beskrivning Mattsvart, avlång och så lyfter den på bakkroppen och gör "skorpiongrejen" som nån beskrivit här innan...24-30 mm...  men det är klart..när du daskat till den så..blev den kanske lite längre
Gossen Ruda
29-06-2004, 06:59
Har också funderat lite på Saisai:s kryp. Kvast med långa taggar???? Kan det ha varit en Hussyrsa? Den har 3 långa kraftiga spröt i bakändan. Visserligen brukar syrsor tala om var dom finns, milt sagt, men honorna är tysta. Inga jämförelser med människan! Rent generellt är det lättare att bestämma småkryp i levande tillstånd. Det är växter man pressar.
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2004, 07:59) Har också funderat lite på Saisai:s kryp. Kvast med långa taggar???? Kan det ha varit en Hussyrsa? Den har 3 långa kraftiga spröt i bakändan. Visserligen brukar syrsor tala om var dom finns, milt sagt, men honorna är tysta. Inga jämförelser med människan! Rent generellt är det lättare att bestämma småkryp i levande tillstånd. Det är växter man pressar.  Jag glömde att säga att den hade långa fina smala vingar, så nån kortvinge var det nog inte ;-) Men hussyrsa...? Skit oxå att jag slog ihjäl den.... Din beskrivning med spröten stämmer. Det här var isåfall honor, för de lät inget. Finns det bilder på hussyrsor nånstans? Jag skulle nog känna igen den om jag såg en bild. Hoppas dom inte är sällsynta, jag sa till sonen när han dödat den första att tänk om han krossat en fridlyst art.....men när den andra dök upp så var jag övertygad om invasion...... (har ju hört fall av hästmyror i källaren och sett filmer om jättespindlar med bon i mörka utrymmen...) Hoppas att det är jag som sitter vid datorn när nästa kryp kryper fram, då ska jag hämta en glasburk ist... Nu kom jag på nåt......hjäääälp! Tänk om honorna lagt ägg i veden.....?
Gossen Ruda
29-06-2004, 09:38
Du kan ju kolla här: Jourhavande biolog
CITAT Visserligen brukar syrsor tala om var dom finns, milt sagt, men honorna är tysta. Inga jämförelser med människan! *Rodnar generat* ...
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2004, 10:38) Du kan ju kolla här: Jourhavande biolog Tack, men nej, det är ingen syrsa, har inga såna bakben. Bara vanliga insektsben. Förutom spröten har det en gul tagg i baken, huvudet har två gula fläckar och gula antenner som är böjda utåt, benen är gula, vingarna genomskinliga....äsch, nu tar jag snart kameran och plåtar den torra döda varelsen så ni får se själva....
Eureka...jag tror i allafall det....En hornstekel, Saisai!
Anders zon 1
01-07-2004, 21:03
Ja, en hornstekel låter inte omöjligt! Fast vad jag minns har hornsteklar inga spröt som kan se ut som antenner i bakändan eller några "kvastar". Honorna har i och för sig ett långt äggläggningsrör - men det är bara ett (fast äggläggningsröret kanske har delat sig på grund av "tillplattningen"?!). En mosad insekt kan nog se ut som om den har en massa spröt och andra grejor som inte finns där när den är i livet. Påminner den om en geting (gula och svarta partier på kroppen, speciellt på bakkroppen)? I så fall är det nog ganska säkert en hornstekel. Larverna till hornsteklar lever i ved och det skulle kunna vara orsaken till att dom kommer fram just vid vedboden. I så fall kan det vara fullbildade, nyligen utkrupna hornsteklar som tidigare varit larver i någon vedkubbe. Hornsteklar kan se skräckinjagande ut, inte minst eftersom de är så stora, men dom är helt ofarliga och har ingen giftgadd som getingar.
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|