Full version: Köttätande träsk
adrian
Jag gjorde en liten damm som blev ett "köttätande träsk" istället...
Hur jag gick till väga skrev jag ned på sidan:
Brutala Blommor Projekt

Enkelt och kul, ingen granne har nåt liknande... tongue.gif

Underhållande för alla , inte minst barnen som kan sitta i timmar och studera livet häri... smile.gif
yla
kul grej men kan dom övervintra där de små liven eller måste man ta in dom
MariaS
Mina Flugtrumpeter och kannrankan åker in till vintern.
De klarar inte temperaturer under 10+. Men just nu står de som sagt i sumpranden av dammen och fångar allt från myror och skräddare till flugor och skalbaggar. Har faktiskt hittat två liljebaggar i en trumpet.

MariaS
yla
CITAT (MariaS @ 28-06-2004, 21:32)
Mina Flugtrumpeter och kannrankan åker in till vintern.
De klarar inte temperaturer under 10+. Men just nu står de som sagt i sumpranden av dammen och fångar allt från myror och skräddare till flugor och skalbaggar. Har faktiskt hittat två liljebaggar i en trumpet.

MariaS

haha där fick dom förskräckliga lijebaggarna
jaa man kanske skulle skaffa ett par såna
men jag har så fullt hemma me blommor
så jag får nog avstå wub.gif

förresten hoppas jag att dom inte äter grodyngel unsure.gif
MariaS
Jag tror inte att varken grodor eller deras yngel lockas av lukten från flugtrumpeten. Det är ju lukten som lockar och fångar.

Det enda jag har sett är insekter av olika sorter som lockats till trumpeterna och kannan. Dessa står förresten planterade i sumpranden som ständigt hålls fuktig. Triffider gillar varken torka eller blöta.

Har ett nytt gäng triffider på gång via frösådd. Väntar med stor spänning på att få se dem titta upp nu. wub.gif wub.gif wub.gif

MariaS
adrian
Faktum är att flugtrumpeter kan ta grodor... wink.gif

Man har hittat grodskelett i stora trumpeter, de söker sig dit för att klättra upp och hålla i sig i trumpeternas öppning och...

-: SLUUUURP!!!

Fånga insekterna som lockats dit av trumpeterna.. smile.gif

Men det är ju då de tappat greppet och trillat "dit".

Lär nog inte hända i er trädgård kanske... smile.gif

Har man dem nedgrävda så blir rotsystemet inte lika kallt som i en kruka ståendes utomhus så då kan man ha vissa trumpeter ute året runt...

Det finns många insekter som lever ihop med växterna och skapat ett liv i symbios med dem, en del är bra andra är dåliga för växterna..

Men de är BRA mycket skojigare än det vanliga man haft i en trädgård... biggrin.gif
MariaS
CITAT (adrian @ 29-06-2004, 14:01)
Men de är BRA mycket skojigare än det vanliga man haft i en trädgård... biggrin.gif

Håller fullständigt med om detta.

Varje dag börjar jag utforka trumpeterna för att se vad de fångat för "godsaker" idag.

Någon risk för grodor i mina trumpeter tror jag inte finns, då de inte är högre än 12cm ännu. Men visst, dubbla storleken och genast blir väl öppningen större.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon