Christoffer
I hopp om svar...

Vad jag har förstått så är Ipomoea tricolor och Ipomoea violacea samma växt. Min fråga är om det bara är två olika namn, eller om dess riktiga namn egentligen är Ipomoea tricolor violacea, precis som att papaver paeoniflorum egentligen är papaver somniferum paeoniflorum.
Kan någon upplysa mig?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt denna sida http://md.brim.ac.cn/vide/famly045.htm
står det Ipomoea tricolor (syn. Ipomoea rubrocaerulea; Ipomoea violacea) vilket borde indikera att namnen som står inom parentes är gamla namn på växten. Det händer ganska ofta att växter byter namn. Tyvärr finns inte I. violacea med i kulturväxtlexikonet så jag kan inte verifiera att det är ett gammalt namn på I. tricolor. Däremot står I. rubrocaerulea i kulturväxtlexikonet med en hänvisning till I. tricolor vilket innebär att åtminstone det namnet är ett gammalt namn på I. tricolor.

När det gäller vallmon om man ska gå efter kulturväxtlexikonets indelning ska namnet vara Papaver somninferum Paeniflorum-gruppen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon