gammelnalle
26-06-2004, 18:22
sprang över denna länk....
tydligen kan "man" avlyssna vad du gör på datorn för en billig peng...
själv är jag inte drabbat (HAR ingen tillgång tíll dator på jobbet....

)
men DU kanske är....
http://www.keyghost.com/
TeliaNet
26-06-2004, 18:31
det märks ju om nån satt en extra kabel på datorn hemma.
programmen syns däremot inte i win.
det är jag inte orolig för, men det finns utrustning som tar upp elektromagnetisk strålning, alltså kan det stå en utan för och kolla vad jag har på skärmen och min ascii kod. den kan även kolla TV, Tele och Lan signaler i STP skyddade kablar.
TeliaNet
26-06-2004, 18:57
kollade din länk posse. med den digitala AXE växeln sen slutet av 70 talet kan vi känna oss osäkra. men det finns en Telekabel, i sverige, som inte tillhör något företag eller sv-person, nämigen hemliga linjen, vita huset-duman i moskva, den korsar sverige där det är som smalast.
av lyssning görs skit enkelt utan att TeliaSonera vet om det, det sker på TeliaSonera International Carriers optofiber över atlanten med hjälp av enkla utrustningar rakt in till våra FX, förmedlingsstation och vidare till lokal AXE.
om man kommunicerar till grannens IP kan man dock kännas sig säker.
Telia har på några ställen i landet internetanslutningscentraler med ny teknik som är tämligen bra.
avlyssning kan göras av optofiber koaxtub mfl.
NSAs teknik för avlyssning har funnits sen oräknerliga år tillbaka.
TeliaNet
26-06-2004, 19:31
CITAT (gammelnalle @ 26-06-2004, 19:22)
sprang över denna länk....
tydligen kan "man" avlyssna vad du gör på datorn för en billig peng...
själv är jag inte drabbat (HAR ingen tillgång tíll dator på jobbet....

)
men DU kanske är....
http://www.keyghost.com/ varför betala? det finns ju både netbus och subseven.
gammelnalle
26-06-2004, 20:38
telianet: min point var inte din dator hemma... utan att din arbetsgivare har möjlighet att kolla dig.... utan att du vet om det..
olagligt , ja. men tror ni att er arbetsgivare bryr sig??? Jag gör det i ala händelser inte.....
birgitek
26-06-2004, 20:58
Det är INTE olagligt för en arbetsgivare att kolla anställdas datorer, men man måste informera om detta, inte kolla i hemlighet.
Birrgit Ek
gammelnalle
26-06-2004, 21:16
CITAT (birgitek @ 26-06-2004, 21:58)
Det är INTE olagligt för en arbetsgivare att kolla anställdas datorer, men man måste informera om detta, inte kolla i hemlighet.
Birrgit Ek
helt rätt... men gör DIN arbetsgivare det???
birgitek
26-06-2004, 21:29
Jag har varit arbetsgivare och vi hade en skriftlig policy vad som gällde betr. anställdas privatanvändning av företagets datorer.
Vi gjorde också vissa kontroller.
Birgit Ek
TeliaNet
26-06-2004, 22:59
jag har fått skriva på en ansvarsförbindelse, men om det står att it avdelningen kan titta i min mapp vet jag inte.
i vilket fall kan vissa ta kontroll över andras mappar och rättigheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.