råse-marie
Undrar bara vad skillnaden på gröna och svarta löss är ??
Går dom på olika saker?? skadliga ?? utrotas bäst eller ska jag skriva minskas wink.gif ibästa fall på vilket sätt?
Jag har både och och det är ju jätte kul mad.gif med en en egen liten djurpark.....tyvärr är det väl ingen som betalar för att komma och titta på den biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa olika arter bladlöss och många av dem går bara på ett eller ett fåtal växtarter ex. den gröna äpplebladlusen går bara på äpple, den röda äpplebladlusen lever också på äpple men den brukar flytta till groblad under sommaren och flyttar sedan tillbaka till äpplet framåt hösten.

Jag klämmer för hand för då kan jag se till så jag inte tar död på de naturliga fienderna.
MRLINDELL
Det verkar vara en stor invation av svarta bladlöss i år på alla typer av äppelträd, har även sett ett och annat blad på något päronträd.
Det är också ont om t ex nyckelpigor de jag sett har varit ganska så små.
Jag har en vattenpistol (Gardena 4x1) till trädgårdsslangen där ett munstycke är perfekt för att spraya bort lössen från bladen, ett till två svep och de är borta. Man får dra ett varv varannan kväll och de flyttar till grannarna .... just nu har mina varit borta en dryg vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon