carren
Min såplösning har jag gjort på gulsåpa men egentligen har jag nog aldrig hört om det spelar någon roll om man väljer den [COLOR=orange]gula eller den gröna[COLOR=green] sorten... Någon som vet, eller är bladlössen färgblinda? smile.gif
Fenja
Tror ärligt talat inte att det spelar någon som helst roll...
Mvh
Fenja
carren
CITAT (Fenja @ 26-06-2004, 22:01)
Tror ärligt talat inte att det spelar någon som helst roll...
Mvh
Fenja

Misstänkte det! smile.gif

(Hoppas att jag har lyckats citera i en sådan där snygg ruta nu, jag har lite svårt att komma underfund med alla finesser här på odla.)
*Felix matte*
Klipp från Grummes sida:
Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?

Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif Det visste jag för min mamma berättade det för en himlans massa år sedan biggrin.gif
Kajsa
Men jag trodde nog man skulle ha den gröna, men där ser man. biggrin.gif
Ingis
CITAT (Kajsa @ 26-06-2004, 23:25)
Men jag trodde nog man skulle ha den gröna, men där ser man. biggrin.gif

Det har jag också alltid trott. wub.gif rolleyes.gif
gammelnalle
Nu avslöjar jag min dumhet..., Grön eller gul?

Absolut inte... som du ser var vi flera som levde i total okunskap,,, däribland undertecknad...

Tänk på aforismen/ordspråket/devisen som bl.a. Cic använder sig av, det är KANONBRA tycker jag, och brukar använda den i skolan när jag vikarierar där...

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
råse-marie
Ja det var konstigt för bara en vecka sen var jag på rusta och skulle handla vi stog flera stycken runt gul och grön och kliade oss i huvudet och undrade vad skillnaden var blink.gif
Nu vet jag!!! wink.gif
annaridell
va roligt att det är fler än jag som kan fatsna på såna vardagliga saker och fundera över. Jag har också funderat på den gula ogröna. de luktar ju lika och det står ju inget om nån skillnad... biggrin.gif
Copycat
Grannen säger att GRÖN såpa är betydligt starkare än GUL. Stämmer det? Vilken ska man då ta till lössen? Den starkare, fast mer utspädd? eller den svagare inte fullt så utspädd? HUR mycket är lagom att späda innan hela blomman kvällar? Vi är nog flera som inte har en aning om färgskillnaderna mer än till färgen. wub.gif
Christer i Falköping
Det är ingen skillnad i styrka. Som sagts ovan är det bara lite grön färg i den gröna.
Christer.
lilja55
Hej. det bästa mot ohyra, löss och larver, är tummen och pekfingret. kläm ihjäl dom. Garanterat miljövänligt. Har utrotat årets liljebaggar på detta sätt
*Felix matte*
I mina rönnar finns nu inte en endaste larv... efter tre såpaduschar smile.gif
I skogarna runtomkring finns miljontals sådana... de tar död på björkarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon