Full version: Frösådd klematis?
lena:-)
Hittar massor av nåt som liknar frösådd klematis. Har en gul klematis i närheten som blommar nu och som senare blir till små "peruker". Är nu detta små klematisbarn infinner sig följande frågor:
Hur kan man få dessa småttingar att växa till ? (Jag har satt över dom i trädgårdslandet så de inte blir bortrensade. )
Ska de skötas på nåt särskilt vis?
Hur gör man att de överlever vintern?
rolleyes.gif
Christer i Falköping
Det kan säkerligen vara små klematisar, det händer rätt ofta att deras fröer gror. Jag brukar sätta mina små frösådder där jag vill ha dem med en gång. De brukar inte behöva någon speciell skötsel, gör bara som du brukar med små fröplantor. Om det är en art du har(som gullklematist.ex. den är ju gul), blir det nog likadana nya klematisar. Men om du har andra klematisar i närheten, kan de ha korsat sig och då får du en helt ny sort. jag täcker aldrig dem över vintern, de har hitils alltid klarat sig ändå. Har du tur, kan de blomma redan sent i år.
Christer.
Jag har vanlig blå klematis.(.Jackmannis tror jag) strax bredvid, häftigt om det kommmer korsning biggrin.gif ...fast bladen ser ut som den gula, Gullklematis (?) . Fast de är ju ynka små........ kanske 5 cm, knappt, behöver kanske värme och sol!
Anita S
Gullklematisen kan inte korsa sig med någon annan clematis. Så det stämer att dina plantor ser ut som gullclematis och är så. Många andra clematis sorter kan dok hybridisera sig, dock ej gullclematisen.
Lycka till med dina nya plantor.
Christer i Falköping
Hade jag ingen aning om! Hur kommer det sig?
Christer.
Rent tekniskt så tänkte jag att gullklematisen blommar nu, den blå senare, så det går väl liksom inte för den skull. Men så tänkte jag att grannarna kanske har nån klematis i närheten. Att den inte korsar sig med andra överhuvudtaget...Det får Anita förklara närmare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon