LenaTuring
26-06-2004, 22:25
Har en planta vit lupin som har en märklig egenhet. Den tappar sina blommknoppar nerifrån och upp tills i stort sett hela blomman är borta! Jag ser ingen ohyra och det har inget med väder eller annat att göra vad jag kan förstå för det har varit samma sak i 3 år nu.
Jag funderar hårt på att gräva bort den. Lite rädd att den ska smitta de andra lupinerna.
kanske någon har en idé om vad det kan vara med denna lupin?
Har den någonsin blommat? Eller ramlar knopparna av innan den hinner slå ut?
LenaTuring
27-06-2004, 20:10
CITAT (Emser @ 26-06-2004, 23:56)
Har den någonsin blommat? Eller ramlar knopparna av innan den hinner slå ut?
De hinner aldrig slå ut och alla blommorna på plantan beter sig på samma sätt.
aldrig sett nått liknande å ändå är hela backen och halva byn full i lupiner här....
En del av mina lupiner har drabbats av samma sak, dessutom har toppen på andra bara ramlat bort, utan att se ut att vara angripen av något. De ser helt friska ut men sen så bara rasar allt. Trist. Men kanske det har med vädret att göra?
Ha, detta har hänt mig nu 2 år på rad på frösådda lupiner.
Jag såg en dag att det var knopp i blomman och tittade länge på den och i många dagar för att se hur detta skulle utvecklas men till min fasa en dag så satt det sniglar runt plantan ( stora med hus) och de satt tillochmed en snigel på själva plantan och mumsade. Jag vet inte om det är dessa små rackare som gör så mycket skada??
//Angela
kristerh
30-06-2004, 17:40
Jo sniglarna älskar lupiner
Det är säkert de som smarrat på dina lupiner.
krister
I alla mina misslyckade försök att få lupiner att vilja växa här fick jag samma fenomen på den första stackare som kom upp, en vit lupin. Jag drog slutsatsen att det berodde på övervattning eller övergödning.
Sedan jag satte lupinerna i sand på torrare ställen har de faktiskt velat bilda hela fem bestånd, små visserligen men en har blommat.
Någon tipsade mig att ta jord och rötter från befinliga lupiner och blanda i jorden där man sätter de nya. Det ska jag prova senare i år.
ingridandersson
01-07-2004, 22:09
Jag tror också att det är sniglarna.
Ser dem ofta långt upp i plantan.
Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.