|
Jag har en pion, haft den i 2 år nu. Förra året så blommade den med stora, fyllda mörklila blommor, precis som det var tänkt, men i år så är blommorna enkla, väldigt små och rosa. ??  Varför?? Kan tilläggas att den fått näring och att grannen (också pion) blommar med "rätt" blommor i "rätt" storlek. Näringsbrist ändå? Eller finns det pioner som är odlade på annan grundstam så att detta skulle vara ett rotskott? Blommorna på pionen i år är nämligen rätt mjäkiga och inte särskilt fina (även fast jag normalt tycker mycket om enkla pionblommor). Hmm, någon som anar vad felet är?
Christer i Falköping
27-06-2004, 07:48
Det brukar sägas att pionen inte visar sitt rätta jag förrän efter tre-fyra år, när den planterats . Fast skillnaden år från år brukar ju inte vara jättestor direkt. Men om det inte är en buskpion så är den inte ympad. Det är ju bara rötterna som övervintrar på de örtartade. Jag har en buskpion som ändrar utseende år från år. Den har varit allt från enkel till fylld som en maräng. Den brukar vara ljusgul till bronsfärgad, men i år är den gul med röda kanter på varje kronblad. Blir aldrig riktigt klok på den, men långtråkig blir den ju aldrig Men jag tror att din nog kommer att se ut som den skall nästa år. Christer.
 Ombyte förnöjer, även i pionernas värld! Lustigt! Tack för ditt svar Christer! Fast.....idag så tog jag och undersökte pionen lite närmre och det ÄR rotskott det handlar om! Jag blir alldeles förbryllad, ympar man pioner alltså? Någon som vet? Man ser tydligt att det är nya grenar nedifrån rötterna som vuxit upp och nu blommar med annan sorts, enklare blommor. Jag hittade plastetiketten till pionen som kom med vid köp och på den står "tree peony", är det alltså en trädpion jag köpt och därför en ympad? Vad heter i så fall buskpion på engelska? Myyyycket mysko! Ympad pion?
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2004, 13:39
Tree peony brukar betyda trädpion och denna typ av pion vissnar inte ner under vintern som de gamla vanliga pionerna. Ett annat namn för trädpion är buskpion. De gamla vanliga pionerna heter luktpion, dillpion osv. (men ofta händer det att man även kallar dem för buskpioner). Man kan titta på det vetenskapliga namnet så blir det bättre ordning: Är det Paeonia suffruticosa (trädpion/buskpion) så brukar den ofta vara ympad + den vissnar inte ner under vintern utan de blir mera som vanliga buskar/små träd där grenarna står kvar under vintern och nya skott kommer på grenarna till våren.. http://www.odla.nu/arkiv/mv_maj99.shtml
Hm, tittar på växtetiketten som följde med plantan, men där står inget latinskt namn, vilket det ju brukar göra nästan alltid. Där står bara "Tree Peony no.02", men det ser ut på en bild som om den skulle kunna vara ympad längs en streckad linje. Höjden på busken anges bli 150cm. Buskarna vissnar ner under vintern, så jag antar att det då inte rör sig om en trädpion. Det är alltså i alla fall troligtvis rotskott och jag antar att jag ska ta bort dem då? En ympad vanlig pion då kanske? Eftersom den vissnar ner på vintern, men helt klart är ympad. Lite förvirrande.... Tack Åsa!
Katti med torpet
28-06-2004, 16:14
Är verkligen ingen pionexpert men en "vanlig" pion som blir 150 cm hög har jag då aldrig hört talas om. Kan det vara frågan om en trädpion som inte klarar klimatet och därför vissnade/frös bort i vinter? Det skulle ju i så fall förklara rotskotten... För att kunna ympa måste man väl ha en (förvedad) stamdel, även om den är kort, som på rosor t.ex. Vanliga pioner däremot skall ju planteras väldigt ytligt så där kan det knappast finnas plats för någon stamdel under jord att ympa på. Så det är nog med största sannolikhet en trädpion du har.
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2004, 16:50
Japp det låter som en trädpion som frusit ned de är ju inte riktigt lika härdiga som de vanliga pionerna.
Trädpioner och vanliga pioner har inte heller samma växtsätt nerifrån marken, jag ska gå ut och fota en av mina luktpioner och hur det ser ut nerifrån marken.
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2004, 17:04
Försöker minnas hur pionen såg ut i vintras....Jag tror att den var en liten ynka pinne bara (10cm eller så), med vissna löv. Men stammen är vedartad, det såg jag idag när jag tittade efter. Den liknar inte dina bilder Åsa, utan det är bara 1 - 2, lite tjockare, stammar på de här pionerna. Försökte ta en bild, men den blev för suddig. Har därför skapat detta lilla mästerverk, njut nu  :  Hmhm, jaa, det här föreställer alltså pionen som den ser ut idag. Jag tror att ni har helt rätt! Det är nog en träd/buskpion som såg frös ned väldigt i vintras (den var ju inte så gammal), men som har hämtat sig igen, vuxit till sig och också fått rotskott, vilka nu blommar. ...har jag förstått det rätt då?
Christer i Falköping
29-06-2004, 01:20
Anledningen till att den fryser ned för dig, är troligen för att du planterat den för grunt. Ympstället bör vara c:a 10-15 cm under markytan. Om den är det blir den ympade buskpinen nästan lika härdig som en rotäkta. Om även de gröna bladen ser annorlunda ut än de gjorde förr, är risken stor att busk/trädpionen dött och att du bara har ympunderlaget kvar. Här kan du läsa om plantering av ympad buskpion(andra delen): http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=PChrister.
Ajdå, låter inte så bra! Jo, bladen ser annorlunda ut på den del som blommar än på den del som är mer förvedad, jag hyser alltså hopp att en del av ymp-pionen fortfarande lever. Då ska jag ha på mer (kanske sandblandad?) jord så får jag väl se nästa år om det bara är "ympgrund" kvar eller om något av den maffigare pionen återstår. Vilken bra länk! Massor av info! På min växtetikett stod bara att jag skulle sätta plantan 6 cm längre ned än kruknivån. Och det var ju lite lite då! Jag ska ta bort rotskotten som blommar, tänkte jag. Tack för svar och råd! Som tur är så frodas grannen fortfarande
Christer i Falköping
29-06-2004, 09:37
Här är sidan med alla olika listor som vi forumanvändare lagt in.(vågar knappt skriva det här, eftersom många verkar se det som konkurrerande forum, istället för kompletterande forum): http://www.alltomtradgard.se/gardeninglists/Christer.
Tack Christer! Ska se om jag har några bilder att bidra med, sådana listor är väldigt bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|