annetteÅ
27-06-2004, 10:46
Hej
Jag håller just på att göra om min trädgård och plantera en mängd nya växter. Men nu är det så att det finns fler som vill göra om min trädgård. HARAR & KANINER! När jag har grävt ner något nytt så är de där på natten och försöker gräva upp dem alternativt äta rötterna. Vad kan man göra åt detta , någon som vet?
Med hopp om en bättre sommar
Susanna
27-06-2004, 15:03
Hej!
Jag har inte proplem med kaniner/harar på sommaren, men väl på vintern. Då äter de allt de kommer åt, särskilt nyplanterade buskar. Min lösning har blivit att klä allt med hönsnät under vintertid. Ett hejdlöst jobb men det funkar.
Susanna
annetteÅ
27-06-2004, 20:53
Problemet är snarare att jag har fullt av hål i trädgården både bland det nyplanerade och i gräsmattan. Jag kan med andra ord inte sätta nät men tack i alla fall för tipset. Jag efterlyser mer något medel eller "huskur" för att få bukt med problemet.
Gossen Ruda
28-06-2004, 07:05
Jag tror inte på harar eller kaniner. Dom brukar inte gräva upp maten. Kaniner gräver bohålor men det är större saker. Undrar om det inte är en grävling som är på masksök? I så fall hjälper bara ett kraftigt staket runt tomten eller trampminor.
annetteÅ
28-06-2004, 07:47
Jag vet att det är kaniner för det bor en relativt nyfödd kull på tomten och jag har sett när de gräver. De gräver inte upp plantorna de gräver som golfhål över hela tomten.
Gossen Ruda
28-06-2004, 18:18
Jag ger mig, fast det var märkliga kaniner.

Så bär sig inte mina kaniner åt. Nån bohåla har det blivit men inget mer.
Jag brukade hänga "slarvor" med hjortronsolja på runt min trädgård innan. Det funkade bra. Fanns att köpa på Färhandeln tidigare, men jag vet inte hur det är nu.
annetteÅ
28-06-2004, 21:15
Förlåt en dum fråga men vad är "slarvor" och "färhandeln"
Slarvor= trasor, sönderrivna gamla T-shirtar t ex
Färghandeln = kemikalieaffär t ex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.