råse-marie
I trädgården finns Åbrodd efter en växt som växt hos min mormorsmormor.
Det känns kul. Jag har alltid tagit skott med mej när jag flyttat.Det känns lite speciellt och jag önskar att jag hade lite mer växter efter min mormor.
Hon hade alltid så fina blommor och jag tror att dom blommade jämt. wub.gif
Siri
Jag känner igen mig, min farmors trädgård har jag alltid i bakhuvudet som inspiration! Tänk om man kunde ha det så och det känns alltid som det blommade,,,,
Faktum är att det är de "gammaldags" trädgårdsväxterna som jag tycker mest om. Ofta inte så förädlade och grälla i färgerna, inte så "människogjorda" som vissa moderna växter kan vara. För att inte tala om alla gamla sorters grönsaker som fanns,,, Sorter som gick i arv och var optimala ljust på den platsens odlingsbetingelser.
Eva i Västerås
Jag har faktiskt en rönnspirea från min mormors trädgård i Racksund utanför Arjeplog.
Den fick jag av min kusins dotter som tagit över SIN mormors hus (min mosters). Moster fick ett skott av mormor när deras hus byggdes, någon gång på 40-talet, tror jag.
Den som jag satte vid vår stuga i Laisvall, det är ännu längre in i fjällvärlden, ovanför odlingsgränsen, klarade inte första vintern.
Visst är det kul med växter med historia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon