Hej
Jag har två st relivt små penga träd båda har jag planterat om. i början så var de väldigt mjuka i bladen inte alls spänstiga och så. Den en av dem blev bättre av om planteringen men inte den andra vad kan man hitta mer på åt den?
I vilket väderstreck står den? Jag brukar ställa ut mina i full sol, vattna ganska sparsamt eftersom dessa är suckulenter (Paradisträd [Crassula ovata]). Vilket innebär att de lagrar vatten i bladen, när bladen blir mjuka kan det innebära att den antingen fått för lite eller för mycket vatten!
Ska kanske pröva att ställa ut dem. Men de var sånna här i vintras också av ngn anledning. Vet inte riktigt vilket vädersträck de står i har en hel del höga tallar utanför men sol är det utanför största delen av dagen bara den orkar upp över tallarna så.
Då står de troligtvis i ett söderläge. Prova och klipp ner den, det kan vara så att rotklipmen kontra bladkronan är för liten och då kan bladen bli mjuka. Crassulan tål hårdteskäring så du behöver inte vara orolig över att den kommer att dö.
Är detta förresten det du kallar "Pengaträd"?
ja fast mina är betydligt mindre. visste inte ens att de kunde börja blomma som din ser ut att göra. efter hur lång tid ute tror du man kan se resultat på bladen? man ska beskära dem nu när det är sommar säsong eller går det att göra till vintern också? när de har vuxit till sig lite grand utomhus (förhoppningsvis)
Nja,

den där bilden hittade jag på internet. Men jag skulle gissa på att det trädet är kanske 10-15år. Min Crassula fisk jag av min svärmor och det var en stickling som hon tog i Portugal för 12 år sedan och det är nästan (inte) lika stort som detta!
På tal om förökning så sker det på våren eller sommaren. Enklast är att du tar skott med ca. 3 bladpar, låt dem ligga på tork ett par (1-2) dagar innan du sticker ner dem i jorden. Du behöver ingen plastpåse över....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.