celinalina
Hej Alla!

Har hittat en fin blomma i skogen som jag tagit hem... Nu undrar jag
bara om någon av er möjligtvis känner igen denna blomma? unsure.gif
Den är ca 30-40 cm hög, smala lite mörkfläckiga blad.
Själva blommorna är ljusrosa (lupinformade, men ser inte ut som en
lupin) med lite mörkare rosa toner inne i blomman.

tacksam för svar, ha en bra kväll

mvh
Celina smile.gif
Okänd rosa blomma
Orchid
Du kan möjligtvis inte ta en bild på blomman och scanna in den?
Då kanske det blir lättare för någon att känna igen den.

mvh
zaaritha
Det är en orkide´. Fridlyst, antar jag. Tror det är en Jungfru Marie Nycklar.
Lajo
Visst måste det vara en orchidé. Skulle kunna vara Anacamptis Pyramidalis, dvs salepsrot. En sällsynt växt som finns typ Öland och Gotland. Dessa bör man inte röra unsure.gif . Ta med dig en flora nästa gång smile.gif så kan man uppskatta växterna direkt där de står.
Lasse
celinalina
Hej!

Ojdå, det var ju inte bra det... unsure.gif Den stod tillsammans med en massa andra likadana så jag trodde det var okej. Ska ta floran med nästa gång ja, så jag inte gör bort mig igen. wub.gif unsure.gif

Tack

Ha det bra,

mvh
Anders zon 1
Tror inte det är salepsrot utan är tämligen säker på att det är jungfru marie nycklar (Dactylorhiza maculata), eller möjligen den närbesläktade arten skogsnycklar (Dactylorhiza fuchsii). Jungfru marie nycklar är ganska vanlig i större delen av Sverige och växer på fuktig, mager mark som till exempel i fuktiga vägkanter, kärr och i kanten på mossar. Skogsnycklar är också spridd över stora delar av landet och är ganska vanlig i vissa trakter. Den är dock är mer krävande och vill ha kalkrik jord och växer därför ofta i rikkärr. Den är särskilt vanlig på Gotland och Öland där berggrunden består av kalksten. Alla orkideer är fridlysta i Sverige.

Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon