Full version: Servitut
MimE
Någon som vet hur man blir av med belastande servitut på en fastighet?

Jag tänker på saker som delade brunnar där det numera finns kommunalt VA, tillträdesrätt att passera fastigheten m.m.

/Mimmi
Ralf
Lyssna med tingsrätten, dom är ju resisterad där, eller lantmäteriet/kommunen som har "gjort" fastigheten en gång i tiden. Det måste antagaligen ke någon form av förhandling om rättigheterna/skyldighetena o dokumneteras för att sedan omregisteras.
MRLINDELL
Finns det ett ingånget avtal mellan fastigheter om ett servitut kan man inte göra sig av med det med mera än att alla gör det gemensamt.
På så sätt kan ingen smita från sitt ansvar för underhåll/skötsel ev kostnader i samband med detta.
Gossen Ruda
Jag misstänker att man får gå till Lantmäteriet med en begäran om att servituten skall ändras. Kolla priset först, lantmäteriet är bra på att ta betalt. Så en språkpetitess, ett servitut belastar fastigheten.
MimE
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2004, 20:50)
... Så en språkpetitess, ett servitut belastar fastigheten.

Så rätt så! Jag tänkte på vad som brukar stå i fastighetsregistret: "Servitut last..."

Tack för hjälpen.
Nu är det inget konkret servitut jag vill ändra utan är mest intresserad den dag jag vill köpa en belastad wink.gif fastighet.
Som spekulant har jag träffat på en del intressanta fall:
Servitut last - ångbåtsbrygga m.m.

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon