Full version: zilgaexperiment
Åsa, mälardalen zon 2
Pressade ner en av mina små avläggarplantor av Zilga i en liten bergsskreva bakom en björk (som ska tas bort) i mycket torr och karg miljö i nordupplands skärgård (Älvsnäs) vid sommarstugan förra året. Och om det inte räckte med det så är marken mycket kalkhaltig (det finns gott om orkideer) och Zilgan sägs ju gilla lågt pH. Nu när jag var där under midsommar såg jag att den faktiskt hade vuxit riktigt bra och hade inga tecken på kloros eller något liknande vilket bara styrker min misstanke att zilga faktiskt inte är så kinkig när det gäller växtplats bara den är hyfsat väldränerad.

Bild på en orkide jag hittade bakom gäststugan
http://www.odla.nu/album/data/asasto/1614_p12821.jpg
alex
Vindruvor i största allmänhet klarar sig på de flesta jordar, klarar ibland väta ganska bra, lite beroende på sort, men trivs bättre i väldrenerad jord. Karg mark är absolut inget problem, det finns en som odlar vindruvor i Bohuslän, där det är väldigt kargt, Vinodlare på öland, där jordtäcket bara är 20 cm, sen i princip bara kalksten under, på gotland där det är i princip samma sak som på Öland, många platser i Champagne... Så,det verkar som om vinodlare söker sig till karga marker. Det finns även vinodlare som odlar vin i näringsrikare och mindre väldrenerade jordar, som Murat Sofrakis, som odlar utanför Malmö. Jag har ett ph-värde i min lerjord som ligger på ca 6, där det både trivs kalkskyende vindruvor och europeiska sorter som vill ha ett högt ph. De som trivs bäst är nog ändå de kalkskyende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon