Full version: fler nybörjarfrågor
malvan
hej alla!

nu har jag kommit lite längre med mina fröer. jag har ju satt fröer av klockmalva (min storfavorit), praktbrowallia och rörmigej. idag passade jag på att sätta om det som kommit upp så att nu bor dom en och en i vanlig planteringsjord.

nu till min fråga.

det står på fröpåsen till klockmalvan att den sak vattnas och gödslas rikligt. kan man göra det på detta stadium? är det inte för tidigt? jag frågade min mormor och hon hävdade att det kunde man INTE göra nu när dom var så små (har 2-3 karraktärsblad) för då brinner rötterna av?

vad säger nu proffs om det? och om jag ska gödsla vad ska jag då gödsla med? substral? hönsskit? hästskit? fårskit? *haha* jag är en lantis så jag har tillgång till de mesta skitarna ;o)

jag är så glad att jag får vara med här och ställa alla mina hundra dumma frågor.

kram till er alla!
Fenja
Vanligtvis väntar men 4-8 veckor med att gödselvattna efter omplantering, beroende på hur bra jord du använt. Vanlig krukväxtnäring, till exempel substral fungerar utmärkt. Börja med en svag dos till småplantorna.
Mvh
Fenja
malvan
fenja! du är en klippa. har alltid svar på alla mina dumma frågor. tusen tack för svaret!

mvh!

/veronica
Fenja
*rodnar* wub.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon