Sara R
Finns det någon som vet om det finns något ställe i Stockholmstrakten där man kan få tag i billig, begagnad tegelsten.
Tänkte använda det till mina gångar på kolonilotten.
Stenplattor är så tungt.

Eller kan någon ge mej ett tips på en bra lösning om man har leriga gångar som man inte kan gå på vid minsta regn utan att få klumpfötter .

/ Sara R
Kjellepelle
Gå in på www.byggigen.se. Där finns annonser på begagnat byggmaterial från hela landet.
solkatten
Fryser inte tegelsten lätt sönder? I alla fall den som igentligen ska vara till hus, det är väl speciell tegelsten till gångar (byasten?).
Sara R
Jag tackar för tipset om byggigen.se och jag vet inte hur det är med tegelstenar, om dom spricker sönder det kan iof tänkas att dom måste vara härdade på något sätt. Är det någon mer som vet ?

Mvh / Sara R
Mocca
Tegel spricker inte sönder om den är solid. Nackdelen med att lägga tegel (solid, "gammal") är att ogräset älskar det. Men det kan man ju leva med eftersom den är så vacker biggrin.gif
Gurkan
Vi gjorde kanter till bäddarna på vår koloni av gamla tegelstenar. Efter två vintrar var det bara smulor kvar, pga frostsprängning antar jag. Dom sprack sönder i tunna skikt, materialet är väl för poröst på nåt sätt och tar upp vatten men det är säkert olika för olika sorters tegel. Väldigt synd för det är så vackert.

Zon 1 här (Malmö) så det är ju inte mycket vinter att tala om men det kanske funkar bättre om det är kallt hela vintern istf. att pendla mellan + och - hela tiden.
ÅsaF
Tegel spricker om man har det i en mur och inte har något som täcker teglet ovanpå. Vatten tränger in i teglet och sen fryser det sönder i flisor på våren. Det hände oss så nu ska vi mura på ett betonglager ovanpå och byta ut några stenar som gick sönder. Som tur var så klarade sig de flesta stenarna men för att vara på den säkra sidan så kommer vi att fixa "tak" till muren till vintern.
Sommartorparn
Finns det inte något som heter marktegel?
annabbk
Nybörjare som jag är läser jag full av förundran, och blandar ihop två trådar under denna rubrik. Jag läste om möjliga avgränsare att man kan använda taktegel. Inser att detta inte kan läggas på gångar, och tegel vore förvisso jättebra även för mig. Har exakt samma problem. Känner mig regelbundet som lilla O i Blåvikens lera med lertäkta sandaler - om någon läst den boken och förstår vad jag tänker på. ("Hej Julia, vi gå , med stora träskor på, sjöng hon när hon klampade runt med kilotunga klumpar på fötterna - jag är inte lika munter) smile.gif Men i alla fall, tillbaks till ämnet - eller var det andra trådens ämne - hm, hjälp, jag är visst inte så erfaren på det här.

I ALLA FALL. Är det samma problem med takpannor, om man sticker ner dom i jorden som avskiljare. Spricker dom och pulvriseras???

Marktegel finns det särskilt. Eller rättare sagt. Jag har sett stenar av betong som ser ut som tegel. Jag tror i alla fall det var betong.

Nu slutar jag innan detta blir ännu mer förvirrat

Anna
netaave
Lägg på singel i stället, det knastrar så hemtrevligt under fötterna när man går på det. Och så kan man göra sig till och kratta det fint.
Det kräver lite passning av ogräs, men om man lägger en markduk under så blir det inte så farligt.
Gräv ur nån dm och lägg på duken och sen är det bara ösa gruset. Är också relativt billigt och lätt att fylla på om det blir mindre med åren.
Sommartorparn
CITAT (annabbk @ 11-07-2004, 00:01)
Marktegel finns det särskilt. Eller rättare sagt. Jag har sett stenar av betong som ser ut som tegel. Jag tror i alla fall det var betong.

Marktegel av tegel menar jag, inte betong.
Har bott på ett ställe där dom hade alla gångar av tegel. Jaggesnyggt men slipprigt vid regnväder. Möjligtvis är dessa tegel särskilt behandlade vid tillverkning för att inte frostsprängas? unsure.gif
annabbk
Jo, singel var mitt första val. men kolloniföreningen tillåter inte det. Kanske för att vi har singel på de gemensamma gångarna, och de tror folk ska lyfta över därifrån till sina egna gångar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon