Full version: Bladlusens livscykel?
Eva i Norrköping
Jag undrar, hur ser bladlusens livscykel ut egentligen? Är den "lus" hela livet, eller utvecklas den vidare? Idag har det flugit omkring en mängd små, som ser ut som bladlöss, fast med vingar. Undrar om de får vingar efter en viss tid, och flyger vidare och lägger nya ägg, eller hur går det till?
Har de "högsäsong" någon viss tid under sommaren (verkar vara just nu i så fall, har aldrig haft så mycket bladlöss som nu), och kan man räkna med i de avtar i mängd senare på sommaren?
Hoppas ni förstår vad jag menar, vore jättekul om någon vet besked!
sanna
Är de svarta, dessa små bevingade saker?
Jag har också mängder av dem, jag trodde att det var dessa små flugor som ÅT bladlöss, har därför inte tagit bort dem, men börjar nu så sakteliga inse att det kanske är bevingade bladlöss, eller??!? Mina tomater är helt täckta av dem...

Sanna
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite olika livscykler för olika typer av bladlöss men vanligt är att de kläcks som ägg på någon vedartad växt där de övervintrat, de som kläcks är honor och de föder levande ungar utan befruktning efter ett tag börjar bevingade honor födas som ev. flyger till någon örtartad växt (vissa bladlöss går på fler än en typ av växter) och föder ungar utan befruktning (ungarna har inga vingar) blir det trångt på växten och ont om mat eller något annat så föds fler och fler bevingade individer som flyger vidare och startar nya bladluskolonier, framåt hösten börjar lite hanar också födas och det blir befruktning på gång och äggen läggs på vedartade växter och sedan börjar allting om igen.
eml
Hur ser äggen ut och var på den vedartade växten läggs de "normalt"? Kan man göra något för att avlusa de växter man tar in på hösten så man slipper bladlusinvasion inomhus (förrutom Provado som jag helst inte använder på t.ex de chili som ska övervintra)?
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlössen lägger sina ägg på barken på träden

En typ av bladlusägg på ett äppleskott
http://www.gov.on.ca/OMAFRA/english/crops/...s/rosyaphf1.jpg

Att spruta träd och buskar med växtvårdsoljor tidigt på våren innan äggen kläckst sägs minska antalet bladlöss.

När man tar in växter så fortsätter sommarlivscykeln = honorna fortsätter föda levande ungar. Man bekämpar bladlössen med det vanliga sättet klämma, spruta med såpa eller med starkare medel. Det är bra om man håller de intagna växterna isolerade ett tag och inspekterar dem efter ohyra och tar död på den så snart som möjligt.
Eva i Norrköping
Tack för svaren, det var intressant att få veta! Ja, de är verkligen besvärliga i år, de små rackarna. Önskar det fanns lite mer nyckelpigor, och vilka mer som nu äter bladlöss, men dem är det minsann inte särskilt gott om..... mad.gif
Kan man kanske odla nyckelpigor..? Det vore väl en bra idé..!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon