smlino
Varje år gör vi en låg inhägnad runt jordgubbslanden och lägger över trådnät. F n har vi gröna, tidigare var det blå, och båda sotrerna är alldeles för ömtåliga. Nästan varje dag måste vi laga hål i dem, och jag tror att det är fåglarna som biter sönder dem.

Det måste finnas bättre sätt?
mats08
CITAT (smlino @ 27-06-2004, 22:36)
Varje år gör vi en låg inhägnad runt jordgubbslanden och lägger över trådnät. F n har vi gröna, tidigare var det blå, och båda sotrerna är alldeles för ömtåliga. Nästan varje dag måste vi laga hål i dem, och jag tror att det är fåglarna som biter sönder dem.

Det måste finnas bättre sätt?

Fiberduk. Min morsa kör med det och det funkar jättebra! Gubbarna skyddas mot allehanda odjur men får ändå både ljus och vatten.
Åsa, mälardalen zon 2
Blir inte pollineringen dålig när man använder fiberduk? Duken stänger ju insekterna ute också, och om jag inte minns helt fel så är väl jordgubbar insektspollinerade.
mats08
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-06-2004, 22:47)
Blir inte pollineringen dålig när man använder fiberduk? Duken stänger ju insekterna ute också, och om jag inte minns helt fel så är väl jordgubbar insektspollinerade.

Duken ska på så fort man märker att fågeluslingarna börjar mumsa på de gröna bären. Men visst, blomningen kan ju fortsätta en bra bit efter att de första gubbarna börjar rodna. Då blir det lite svårare för insekterna... Men man kan gå runt problemet! biggrin.gif Morsan brukar låta duken vila på pinnar en decimeter över och sen också låta den gå en halvmeter utanför yttersta raden. Den delen som sen hänger ut utanför går sedan ner mot marken, men lämnar en öppning på bara en decimeter, för då drar sig fåglarna för att ta sig in under. Vilket inte insekterna verkar göra i någon större omfattning.

Kom just på en annan grej! Min farmor satte alltid upp pinnar med remsor av aluminiumfolie på. Det höll både fåglar och rådjur och andra fyrfotadjur borta. Funkade helt perfekt! tongue.gif
Susanna
Jag har gjort en "bur" av hönsnät runt mina jordgubbar. Som "tak" använder jag hönsnät fäst på pinnar som ligger löst över det hela. Då blir det lätt att lyfta av när man ska skörda. Dessutom så slipper man skadade nät och skadade fåglar.

Susanna
stina
Jag har också en "hönsnätsbur" och det funkar jättebra för mej. Fiberduk har jag på tills blommorna kommer för att försöka skynda på blomningen lite - sén åker den av.

/Stina
Kajsa
Det är för blött i år med fiberduk, det möglar, bladen blir fula. Gör egna band av folie som jag sätter på käppar och så gör jag en fågelskrämma med mössa och halsduk, fåglarna tar en del i alla fall men, men.
Plockade första jordgubbarna i dag, härligt.
ester
Fiberduk låter väl förträffligt bara man inte lägger på det för än blommorna är pollenerade och karten börjar synas.

Jag har inga fågelproblem, men däremot andra "skadedjur". Hundarna! Fast mot dem funkar bärnätet ganska bra biggrin.gif Sen har vi otäcka getingar och humlor som anser att bären tillhör den som pollenerat dem. Än är det för regnigt för att de ska slå till för fullt, men är de lika hopplösa som förra året så ska jag också skaffa fiberduk. Jag har jordgubbslandet brevid örtlanden. Perfekt då örterna drar mängder med bin och humlor, men mindre bra när insekterna äter mina bär mad.gif

Ett år hade jag en fågelskrämma i trädgårdslandet. Jag tyckte att han var fin, men det första som hände var att grannen körde i diket på väg till jobbet om morgonen. Han trodde att det varmin man som stod spetsad ute i potatislandet biggrin.gif Även andra grannar stannade och undrade vad det var för hemsk man. Och när fåglarna använde honom som sittpinne lät vi skrämman vara och efter en halv sommar föll han omkull. Då kom brorsbarnen på besök och mitt i fikat kom de inspringande, vita i ansiktet och gråtande. De hade hittat en död man bland potatisen. Han hade handar och allt biggrin.gif biggrin.gif
Sen har vi inte försökt oss på fler fågelskrämmor. Fåglarna skrämde han inte, men alla andraverkade skräckslagna över denna höfyllda man med arbetshandskar och toppluva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon