Fiberduk låter väl förträffligt bara man inte lägger på det för än blommorna är pollenerade och karten börjar synas.
Jag har inga fågelproblem, men däremot andra "skadedjur". Hundarna! Fast mot dem funkar bärnätet ganska bra

Sen har vi otäcka getingar och humlor som anser att bären tillhör den som pollenerat dem. Än är det för regnigt för att de ska slå till för fullt, men är de lika hopplösa som förra året så ska jag också skaffa fiberduk. Jag har jordgubbslandet brevid örtlanden. Perfekt då örterna drar mängder med bin och humlor, men mindre bra när insekterna äter mina bär
Ett år hade jag en fågelskrämma i trädgårdslandet. Jag tyckte att han var fin, men det första som hände var att grannen körde i diket på väg till jobbet om morgonen. Han trodde att det varmin man som stod spetsad ute i potatislandet

Även andra grannar stannade och undrade vad det var för hemsk man. Och när fåglarna använde honom som sittpinne lät vi skrämman vara och efter en halv sommar föll han omkull. Då kom brorsbarnen på besök och mitt i fikat kom de inspringande, vita i ansiktet och gråtande. De hade hittat en död man bland potatisen. Han hade handar och allt
Sen har vi inte försökt oss på fler fågelskrämmor. Fåglarna skrämde han inte, men alla andraverkade skräckslagna över denna höfyllda man med arbetshandskar och toppluva.