Full version: Borstnejllika
Tommy
Vi har ett fåtal borstnejlika i vår lilla skogsbacke.

Kan man odla fram och plantera/så borstnejlika för att få fler?

Om det är fallet, hur gör jag?

:: Tommy
Åsa, mälardalen zon 2
Borstnejlikor brukar fröså sig själva ifall man låter de vissna blommorna sitta kvar + var inte så noga med att rensa bort allt som kommer upp runt plantorna, ta bara bort det du är absolut säker på är ogräs + det går även att köpa frön och så nya plantor. Antingen så sår man nu runt februari inomhusoch planterar ut plantor i maj- juni eller så sår man lite senare och planterar ut plantor tidig höst. Under den varmaste sommarperioden bör man inte plantera. Vanliga borstnejlikor är tvååriga så de blommar inte samma år som man sår. Just borstnejlikor brukar ha frön som gror inom ett par veckor, fröna är små och ska sås ganska ytligt i såjorden.
Det finns många olika sorter borstnejlika av olika färger, titta runt lite hos olika firmor så hittar du en massa roliga sorter. Rara växter har ex. en som är så mörkt röd att den nästan är svart. Lindbloms frö har även de en del sorter här är en sort de har som heter Homeland.

Om du har låtit de vissna blommorna sitta kvar och växterna inte verkar vilja fröså sig så kanske de behöver lite jordförbättring ex. lite kogödsel eller kompostjord läggs på jorden runt plantorna. Borstnejlikor brukar dock tåla ganska torr och mager jord men blir det alltför dåligt så kanske de inte sprider sig så enormt bra.

Kan lägga till att planterar du ut småplantor i maj-juni måste du vattna noga under sommaren, småplantorna är inte lika torktåliga som uppvuxna plantor är.
Annki
Borstnejlikan är otroligt lättodlad. Och lätt att ta frön från! Bara att vippa på torra blomställningar och hålla ett kaffefilter under. Du får tusentals små frön.

Jag brukar höstså borstnejlikan i en pallkrage med jord, så att den får lite skydd för vinden. Om man sår i mitten av augusti, brukar den hinna bli en liten planta som klarar vintern. På så sätt har man blommor redan året därpå.

Den mörkt röda, nästan svarta, är härlig! Den har jag i min lilla täppa. Men olika cerise/lila nyanser tillsammans är också fint.
Anders zon III
Tycker att det är märkligt att de oftast räknas som tvååriga. Virtuella floran benämner dem som fleråriga i alla fall.

Jag har tre olika sorters borstnejlika och de är perenna. De får kontinuerligt nya blad vid jordstammen, liksom vandrar några centimeter per år, bildar en rugg liksom. Det är inte att de frösår sig, det kan också hända, men då ser bladen och plantor en aning annorlunda ut första året, och blomfärgen blir oftast olika moderplantan.

Det finns en specifik planta som växt på samma plats i 50 år - förstår ni att jag protesterar mot att kalla den bienn?!
:-)

Nu blev jag i alla fall påmind om att samla frö, har helt glömt att föröka de uthålliga borstnejlikorna...
Ina
Det kanske är med borstnejlika som med stockrosor, det finns både bienna och perenna. Jag har den bienna sorten, men en bit hemifrån finns ett bestånd som verkar vara perenna. Det återkommer på samma ställe år från år och beståndet är lika stort. Tyvärr står det på ett ställe där det inte går att "låna" några stycken... wink.gif
Berith
CITAT (Ina @ 02-02-2003, 12:20)
Tyvärr står det på ett ställe där det inte går att "låna" några stycken... wink.gif

Du kan väl fjäska till dej några frön! Visserligen är det lite olika taktik beroende på om ägaren är hona eller hane, men du kommer nog snart på hur man gör. tongue.gif Man kan få allt möjligt bara man vet hur....
Ina
Det finns ingen ägare.... Stället där den växer är förmodligen en gammal trädgårdstomt precis vid vägen och i husen på andra sidan vägen bor det både honor och hanar som är av det griniga slaget. Mina kontakter med dem har inte varit speciellt positiva...... Får nog smyga genom skogen, helst i skydd av mörkret, knycka frön och sedan försvinna in i skogen igen! biggrin.gif
Eva i Skåne
Lycka till med smygandet och fröknyckandet smile.gif
Är det en ödetomt så kan väl de som bor mitt emot få vara hur griniga de vill. Det är ju inte deras trädgård. Vad är några frön, förresten. Det förstör ju inget.
Det är väl inte så Ina att du varit där förr med spaden? laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Ina
Näe, mina mellanhavanden med "de griniga" har handlat om andra saker är blomster och blader. Barn som våldgästar och kattungar som går in under altaner och sånt... Barnen som våldgästade var det jag som blev utsatt för och katterna under altanen var jag "skyldig" till....

Det är klart att jag kommer att förse mig med borstnejlikor, jag är helt såld på såna'. Om det blir frön eller planta får jag väl se fram i sommar.... smile.gif
Cilla
Jag har samma sorts bortsnejlika som Anders. De kryper fram och förökar sig genom att hasa sig fram lite grand varje år. Blommornas färger skiftar också. "Torparnejlika" kallade kvinnan dem som flyttade hit dem för 60 år sedan!

Marken de växer på är mycket torr. Under en björk, sluttning mot söder med glimtvis sol under dagen.
Berit
Hur gör jag nu med mina Borstnejlikor. Det är liv i dem, men bladen från förra året är alldeles gulvita, torra och ser skräpiga ut.
Klipper jag ner dem till marken.

Hoppas på svar

mvh
Berit
Berit
Hallo därute!

Är det ingen som vet hur jag gör med borstnejlikan?
Berit
Jag ger mig inte i första taget.

Det måste finnas många av er som har borstnejlikor.

Hur gör ni på våren, klipper ni av dem jäms med marken? huh.gif
kerstin z5-6
Klipp bort det som ser torrt o trist ut -oavsett perenna eller bienna varianten smile.gif
sorry om du fick vänta smile.gif laugh.gif för min del var det ett antal perenner som skrek -vi vill ut i nya krukor smile.gif
Berit
Tack Kerstin!

Du är alltid tillförlitlig.

mvh
Berit smile.gif smile.gif
AnnammA
Ibland är de överlevande plantorna rangliga med grönt överst. Då får man fylla på med jord och stoppa ner det rangliga i jorden, så det är bara det gröna som syns ovan jord.

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon