Full version: jippiii
nina L
I fjol så köpte jag ett gyllenkroks Astrakan äppelträd som jag övervintrade nergrävd i sin kruka. I våras så ympade jag in två nya sorter.Eldrött Duväpple och röd Kanel. Till min stora lycka så har bägge ymparna tagit sig! Trädet är fortfarande i kruka! Nu väntar jagmed spänning om plommontädets ymp tar sig!Plommonträdet, Experimentalfältets sviskon, som oxs är i kruka, köpte jag samtidigt med äppelträdet i fjol och nu har det redan 3 plommon på väg!!!
Är det någon annan som har äppelträd eller annat i kruka? Kommer mina träd att överleva?.
Jag har det mesta i kruka just nu,(Persika, hallon vinbär...) för jag ska bygga hus på min kolonilott och vet ej än hur jag vill ha min trädgård.
wub.gif
bdp003
Grattis nina.

Mina ympar tog sig inte...
men det berodde säkert på att jag inte tagit färskt ympris i början av året.
Hur tog du dina ympar...och när?

Mvh /Bengt, som kommer igen nästa vår,
skall också försöka okulera i år ;-)
nina L
Jag köpte mina ympar på trädgårdsmässan i stockholm. Jag tror att detvar nybörjar tur. Gick en tvåtimmars kurs och sen ympade jag. biggrin.gif
Cilla
Grattis Nina! Visst är det KUL! Och javisst Bengt, kom igen nästa vår - det är inte fel att öva upp handlaget även om ymparna inte lyckas.

Jag ahr alltid en del träd i kruka i slutet av säsongen som måste övervintras på något sätt, och jag jordslår dem, dvs sätter ned dem tillfälligt bara eller behåller dem i kruka nedgrävda i jorden som du Nina. det beror lite på vad för träd det är (snabbväxande träd behåller jag i kruka och känsliga som inte vill bli störda i sina rötter) eller om jag tror att jag kommer att ha dem i kruka ett tag på våren också.

Det går ofta bättre än man tror att härbärgera träd i kruka några år med nedgrävning. Det man kan göra är att rotbeskära dem om de börjar utveckla rotsnurr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon