bdp003
Hej igen Cilla.

Du skrev för ett tag sedan i en kommentar,
om att för gröngödsling...
gul,blå lupin var bra för lätt jord
vit lupin för tung jord.

Vet du varför det är så?
Bara nyfiken...eftersom alla tre har kraftigt rotsystem och är bra kvävesamlare.

Mvh /Bengt

p.s. din mailbox är full.
därför fick du inte detta som privat mail :-)
Cilla
Hej Bengt,
Ledsen att min brevlåda är full. Jag hinner inte svara på så många mail nu under sommaren, och om jag inte svarar här beror det på att jag jobbar med träd eller har semester... Jag kommer igen! När hösten kommer längtar jag efter att luska fram bilder och information i varenda trädfråga... smile.gif

Jag har inte experimenterat med flera gröngödslingsväxter på samma sorts jordar och träd för att se skillnader på vad olika växter åstadkommer. Skillnaden mellan att vända/luckra gräsmattan, byta ut gräset mot annan växtlighet och att ha gräsmattan kvar är så stor att jag tycker det handlar mest om att välja att göra det. Om man kan hitta en växt som man tycker om och som kan göra att det fungerar att byta gräset är mycket vunnet för många fruktträd.

Informationen om vilka gröngödslingsväxter som gör vad har jag samlat från odlare, bönder och arborister, men jag har inte gått in i detaljer i varför det ena och andra sker utan citerar vad de kommit fram till.

Om du gräver fram mer information om detta som med lupiner i olika färg tar jag gärna del av den!
Sommartorparn
Cilla, menar du att lupinerna ska stå kvar under äppelträden för gott eller är det en engångsgrej för att gödsla och sedan sår man gräs igen? Om det är tänkt att lupinerna ska stå kvar (jag antar att det är fråga om en yta lika stor som trädets krona), finns det inte en risk att kvickrot, kirskål och annat rotogräs invaderar eller kan lupinerna hålla dem stången?

Apropå gröngödsling under fruktträd och rosenrapatter såg jag en dansk länk om tagetes. Tagetes tar bort nematoderna, bevisad effekt. Medan det ännu inte finns några belägg för att någon annan gröngödslingsgröda har den effekten. Ska se om jag hittar den.
Hannele
CITAT (Cilla @ 28-06-2004, 23:30)
Jag kommer igen! När hösten kommer längtar jag efter att luska fram bilder och information i varenda trädfråga...  :)

Rätt, Cilla! På sommaren ska man vara ute, inte sitta vid datorn. rolleyes.gif
Sommartorparn
Hej, detta är den danska länken som talade om fördelarna med tagetes som gröngödlingsgröda. Den tar bort de nematoder som förstör för fruktträd, rosor och liknande.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsme...ttedyr/293.html

Haken är att det inte funkar om något annat ogräs tillåts växa ihop med tagetesen (alltså omöjligt för en sommartorpare sad.gif )
Cilla
Tack Sommartorparn, tagetes har jag glömt på min lista och den bör vara med. Kan dock som du säger vara för klen för att hålla både ogräs och gräs borta - även på en gräsmattetomt.

Som gröngödsling med lupiner låter man dem stå kvar om man vill uppnå bäst effekt. På sommaren efter blomning eller frösättning (beroende på om man vill ha frö eller ej) slår man dem och låter dem ligga eller myllar ned dem i jorden.

Lupiner brukar ha god chans mot de flesta andra örtartade växter, även kvicktrot t ex, och klarar att hålla dem borta eller växa invid dem.

För trädens del är inte kirskål, maskros och andra ogräs särskilt dumma alls - iallafall inte jämfört med gräsmatta. Kvickrot som klipps eller som bildar täta tuvor och kompakta rotmattor kan däremot ha samma effekt som en tät, alltför perfekt gräsmatta.
bdp003
citat:
Cilla, menar du att lupinerna ska stå kvar under äppelträden för gott eller är det en engångsgrej för att gödsla och sedan sår man gräs igen? Om det är tänkt att lupinerna ska stå kvar (jag antar att det är fråga om en yta lika stor som trädets krona), finns det inte en risk att kvickrot, kirskål och annat rotogräs invaderar eller kan lupinerna hålla dem stången?"

Ytan räcker med 1 meter utanför trädets dropplinje.
Det är där ytterkanterna av dom fina rötterna ligger.

Jag skulle gärna så lupiner om jag hade platsen.

5x5 meter radhustomt med redan 2 äppelträd...
ger inte mycket spelrum. :-)

Jag funderar på att slå lupiner från ängen,
och lägga ett lager runt äppelträden (dropplinjen)
och därefter höstlöven över.

Vad tror ni om det...?

Mvh /Bengt
Sommartorparn
Trots att min tomt är större är problemet likartat, eftersom de uppväxta fruktträden formar ett lövtak över i princip hela det område nära huset där man vill röra sig, och där man vill ha bord och stolar. Stora cirklar av lupiner skulle se väldigt konstigt ut, göra det svårt att röra sig, och göra det väldigt trixigt att klippa gräs.

Finns det någon lösning på detta, exempelvis punktvis plantering av vissa växter i kronans ytterkant i stället för cirklar?

Annars funderar jag på att göra detta som en engångsoperation i samband med att jag ändå vill jämna till gräsytan. Ta bort grästorven på en begränsad yta. Jämna till. Låta ytan beväxas en sommar (högst två) med tagetets, mylla ned, och så nytt gräs påföljande försommar. Därefter gå vidare till nästa yta och göra likadant. Efter ett par år har man både ny fin gräsmatta och förhoppningsvis lite piggare träd. Hur mycket av torv och jord kan man ta bort utan att trädet tar skada?
Cilla
Bengt - ja, kompostering ovan markytan är absolut bättre än ingen åtgärd alls. frågan är bara, om du upplever att jordförbättring är till nackdel för din tomt ur andra aspekter, om träden behöver jordförbättring just nu. Titta på årstillväxten, bladutvecklingen och färgen få bladen för att se.

Somamrtorparn - Ja, också små partier man öppnar någonstans under eller kring trädet är bättre än ingenting alls och vid dropplinjen är bättre än någon helt annan stans. Och träden gillar verkligen när man tar bort gräsmatta och sår nytt - det ger flera år av mindre kompakt gräsrotsystem.

Vuxna äppelträds rötter som de tar upp mest näring med ligger ofta 5-30cm ned i backen. Om man inte skär bort grovrötter i samband med gräsmatteborttagning kan trädet relativt snabbt utveckla nya finrötter, och efter en tid blir åtgärden ändå förbättrande för trädet, som fått mer syre kring rötterna.

Använder man däremot maskiner under arbetet som pressar samman marken spelar det ingen roll hur fin och porös ompost man lägger på. marken blir sammanpackad och det är det värsta träden vet. På samma skadenivå som gräsmattegödsel och växtgifter kanske... men dessa kan man ju upphöra med. Sammanpackning av maskiner går i princip inte att åtgärda.
bdp003
Bengt - ja, kompostering ovan markytan är absolut bättre än ingen åtgärd alls. frågan är bara, om du upplever att jordförbättring är till nackdel för din tomt ur andra aspekter, om träden behöver jordförbättring just nu. Titta på årstillväxten, bladutvecklingen och färgen få bladen för att se.[QUOTE]

Tja, Cilla färgen på bladen är mör mörk grön :-)
Jag gödslar med nässelvatten så det står härliga till.

Hur skall jag kunna bedöma jorden när nässelvattnet dominerar ...:-)

Skämt åsido, jag har en ganska kompakt lerjord.
Jag vill bara ge mina kära träd det allra bästa.
Så då kommer lupinerna in som en naturlig karamell.

Gödslar ni med hönsgödsel, kogödsel eller som jag gör nu nässelvatten?

Mvh /Bengt
Cilla
Vad jag minns är dina träd rätt unga?
Om du kollar årstillväxten på träden får du en hum om de står i för kompakt jord.

Se från grenens spets inåt till den lilla ring som bildas mellan höst- och vårtillväxt. Du kan säkert se tillbaka 2-3 års tillväxt i träden och på unga äppelträd är det normalt med 50- 70 cm tillväxt per år efter de har etablerat sig. Växer de långsammare behöver de inte lida för det, men det går ju långsammare att få upp dem i storlekar där de börjar bära mycket frukt förstås. Om bladen blir mindre eller inte riktigt får den färg de ska ha, om grenar eller toppskott dör, då är det nödvändigt med gröngödsling.

Jag lade på min sista kogödselblandning på träden igår, sedan blir det bara sprut med nässelvatten på bladen för min del.
Sommartorparn
Hmm
Eftersom perenner lever farligt hos mig - antingen kvävda av gräs eller överkörda med gräsklipparen - funderar jag på om träden skulle må bra av att få buskar i droppkanten. Exempelvis rosor eller vinbär...... Eller finns det risk att rötterna börjar bråka med varandra?
bdp003
Jag tror inte det är bra ide att plantera buskar, längs droppkanten.

Dom kommer ju att konkurrera med dina äppelrötter.

Gräv upp en meter (om du har platsen) i droppkanten.
och sätt gröngödselväxter.
Eller varför inte gratis skörda lupinfrö om någon månad.

Det blir en fin ring med sommarblommor nästa år.
Som du kan låta vissna ner sedan.
Eller skall man gräva ner dom Cilla?

Jag fick en annan intressant tanke på tåget hem igår.

Att plantera lupiner/eller andra gröngödselväxter, och sedan mylla ner dom....
är inte det som att skopa "vattnet ur brunnen och hälla tillbaka det"
dvs. näringen kommer ju från samma jord som skall berikas.

Är det inte bättre att skörda ängens/vägkantens lupiner
och mylla ner dom runt äppelträden.

Som att "hämta friskt sjövatten till brunnen" istället.

Hajar ni hur jag tänker... :-)

Fast det slår mig nu att jorden mår väl även bra av att något växer
i den.

Jag skall i alla fall som jag sa skörda lupiner på ängen i höst...och dom får ligga under den lövhög jag varje höst bygger upp runt mina träd.
Behövs här i Finland, där vi har dagar med -25-30.

Mvh /B
Sommartorparn
Alltså,
om jag inte minns helt fel från biologiundervisningen i skolan så har lupiner och klöver förmågan att bilda kväve med sina rötter. Dom förbättrar alltså jorden genom att växa. Därför antar jag att nyttan blir mindre om man bara lägger avklippta plantor ovanpå jorden.

Undrar om det finns någon buske som har samma mirakulösa förmöga?
bdp003
Ok sommartorparn.
Detta visste jag inte.
Men logiskt!
Nu förstår jag varför man låter gröngödseln
VÄXA på platsen.

En biologisk process. :-)
Det blir även frösådda lupiner, till hösten
runt trädens droppkant.

Mvh /B
Sommartorparn
Cilla, med tanke på du har förklarat om gräsmattors skadliga inverkan på frunktträd och fördelarna med lupiner, vad säger du om detta:

Jag har en vildvuxen grönyta som ska bli min framtida fruktträdgård. Trodde en gång i tiden att det skulle bli en blomsteräng, men alldeles för bra jord för det. Om jag nu förvildar lupiner över hela ytan, och planterar in äppelträden i detta. Borde vara idealiskt, eller? Eller finns det risk att lupinerna kväver de nyplanterade träden?
Cilla
Jag tror detta blir alldeles utmärkt, särskilt om du slår lupinerna runt träden efter blom. Lupinerna kommer att bli dina arbetstagare. Det är de som drar upp näringen, gör jorden levande för maskar och mikroliv, och ger tillbaka näringen när du slår dem.

Frågan är bara om de vill ta sig i dina fina jord. Om du sandblandar starkt just där du sätter de första och dessutom tar med några lupinrötter med jord omkring och hackar sönder rötterna där du sätter dina så borde det ha god chans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon