Sommartorparn
Hej,
Vi funderar på att sätta en vinranka som ska bli som ett tak över en uteplats. Hur länge det kan dröja innan en sådan vision blir verklighet om vi sätter plantan i höst? Zon 1.

Dessutom undrar jag om beskärning. De anvisningar man kan hitta, t.ex. på denna site utgår från att man vill ha rankan uppspaljerad vid en vägg. Hur beskär man om den ska växa med en stam rakt upp innan den börjar förgrena sig. Låter man den sedan sprida sig fritt över en pergola, eller måste man klättra runt där uppe för beskärning?
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor bör planteras på våren.

Vet inte exakt hur lång tid det kan ta det kan ta innan den kommit upp såpass, vinrankor som trivs kan växa på ganska bra när de etablerat sig så kanske någonstans runt 5-10år ifall den ska bli ett tak. Jag beskär min vinranka (Himrod) som en lång pinne som går upp längs sidan längst in i växthuset, pinnen får sedan fortsätta längst upp i taket alla skott skärs in på hösten så det är bara att låta en pinne växa upp så långt du vill och ta bort alla sidoskott du inte vill ha.

Det går bra att låta vinrankan förgrena sig fritt ifall du vill ha den som tak. Blir det för tätt så kan man gå upp och gallra bland grenarna (på hösten). Vill man ha bra kvalite på vindruvsklasarna kan man behöva pincera under sommaren för att få in lite mera ljus till klasarna.
Sommartorparn
Hej Tack för svaret!
Betyder det att du har klippt bort alla sidoskott till dess att plantan nått önskad höjd?
Några frågor till:
Behövs det mer än ej planta? Detta gäller en sittplats på 5x5 meter. Behöver inte bli helt övervuxet men ska inte heller se fjuttigt ut.
Och slutligen, är det någon sort som lämpar sig speciellt för detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag pincerade in alla örtartade skott på sommaren på den delen av vinrankan där jag ville ha stammen (det dyker dock upp nya skott varje år så man kan behöva fortsätta knipsa in skott).

5x5m jag skulle nog plantera 3-4 vinrankor åtminstone för att få ett tak hyfsat snabbt. I zon 1 kan du ha nästan vilka vinrankor som helst men ta inte staketvindruvor de växer mera buskigt nerifrån och det kan vara svårt att få till en fin stam med dessa. Det går bra att blanda olika sorter så det går bra att ex. ha både blå, gröna, röda vindruvor.
Jag gillar min Himrod som är en dessertdruva så den är god att äta som den är söt, grön och kärnfri (+resistent mot mjöldagg) härdig till zon 2-3.
Sommartorparn
En fråga till:
Kan man låta stammarna av två vinrankor växa ihop, liksom tvinnade? Skulle bli som en läcker pelare i mitten av pergolan. Eller finns det risk att dom stryper varandra i en sådan omfamning?
uno
Kanske skall Du plantera en staketdruva-t.ex. Zilga och låta den växa utan klippning. Den växer ganska snabbt. kanske förlorar man druvor vid en snabb tillväxt.
Sommartorparn
Tack för ditt svar. Men nu var ju det huvudsakliga syftet med min tilltänkta vinodling inte druvorna, utan att snabbt få ett grönt tak över uteplatsen.....

Eftersom det av olika skäl inte passar så bra att leda upp stammen intill en vägg, så fick jag idéen att skapa en pelare mitt i "rummet" av de tvinnade stammarna av två vinrankor.

Min senaste fråga gällde om vinrankorna skulle må dåligt av att växa på sådant sätt eller inte.
Hannele
De flesta klätterväxter står stilla ett par år, innan de etablerat rötter och kommit i gång. Klematis "Summer Snow" växer kraftigt och blommar hela sommaren. Själv skulle jag blanda lite olika sorter.
Sommartorparn
Det var vinrankor vi talade om. Du kanske har råkat posta på fel tråd? wacko.gif
Fenja
Vill du ha en SNABBT grönt tak till uteplatsen ska du kanske kolla på några andra växter än just vindruvor! Humle, pipranka och vildvin till exempel.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Oj, var det så ni menade, biggrin.gif

Nu är det ju inte någon väldig brådska med detta, eftersom uteplatsen ännu ej existerar. Detta är en fråga för långtidsplaneringen. Om vi sätter vinrankorna exempelvis i höst, så har vi ett par år på oss innan den har vuxit så mycket att den behöver en pergola. smile.gif
Marie
Jag tror du kan låta den växa som du har planerat, det enda som händer när man inte beskär den är att druvorna blir mindre och mindre söta. Om du vill låta all växtkraft gå till att bygga upp själva rankan, kan du t.o.m. nypa bort blomklasarna de första säsongerna.
En vinranka växer mycket på en säsong. I zon ett kan du ju köpa den tidigt på våren också. Om jag hade samma planer som du skulle jag kanske plantera dem tidigast säsongen innan uteplatsen finns på plats, låta dem växa uppåt till önskad höjd med någon form av stöd. Kanske klippa av större sidogrenar för att ge kraft till uppbyggnaden uppåt. Men det kan man nog göra senare också. Rankan letar efter något att ta tag i, så beskärning av sidoskotten kan nog vara bra för dig som vill ha en stam upp till en viss höjd.
När pergolan väl är klädd av vinranka är det kanske enkalst att beskära två blad efter varje blomklase, om du då skulle vilja ha större och sötare druvor. Annars är det bara att beskära den som du vill, på vintern för att bygga upp formen som du vill ha och på sommaren för att glesa ut den. Men det kanske inte är aktuellt för dig?
Lycka till!
Sommartorparn
Tack för dom goda råden!
Då ska jag vänta några år med att sätta den.
Någon utglesning måste nog till så småningom om man inte vill sitta i djupaste skugga, men inte de första åren. Bra att man kan göra det på sommaren också, för det kanske inte är alla år som det blir tillfälle till vinterbeskärning.

Vad tror du om att låta stammarna växa ihop? (oj vad jag tjatar om detta wink.gif )
Marie
Jag skulle i alla fall prova att låta dem växa samman, det är en rolig idé! Bara det finns lite luft mellan stammarna i början i alla fall, så de kan växa till sig lite innan de eventuellt växer ihop? Riktigt gamla rankor får ju riktigt tjock stam. Spännande!
J-son
Jag satte en Zilga för 2 år sen, så detta är alltså den 3 säsongen och den
växer så det knakar. Den har täckt hela gaveln samt en 3-del av taket på
uteplatsen redan nu. bor i zon 2/3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon