Har jag drömt eller finns det körsbärs buske? Träden blir så stora så jag letar efter ett litet pytte körsbärsträd. Finns det?
Christer i Falköping
28-06-2004, 08:32
Jo det finns faktiskt sorter som är buskiga och låga. Fråga på din handelsträdgård om de har eller kan ta in.
Christer.
Hannele
28-06-2004, 09:05
Min körsbärsbuske från Ryssland dog, efter lång resa och 30° välmebölja hemma...
Äppelträdet klarade sej!
Gunnel på Gröna Rum planterade en för några veckor sedan. Sök på deras hemsida.
Åsa, mälardalen zon 2
28-06-2004, 09:32
Fast så himla små blir inte körsbärsbuskar ex. Nordia som Gunnel planterade kan bli runt 3m hög.
De flesta körsbärsbuskar är surkörsbär. Buskkörsbäret Berit ska dock vara mera som sötkörsbär tyvärr brukar det vara lite svårare att få tag på.
Annars kan man köpa körsbär som är ympade på den svagväxande grundstammen Gisela då kan man få nästan vilken sort av sötkörsbär/bigarrå som lite mindre träd. En körsbärssort ympad på Gisela blir ca 1/3 så stor som det hade blivit ifall man ympat det på den vanliga grundstammen Prunus avium,
MrNorth
29-06-2004, 11:50
Jag har plantetat en japansk körsbärsbuske (prunus japonicum.. tror jag) vid min altan. Är nu ca 1.5 meter hög och kanonfin. Jag väntar med spänning på att den skall buska till sig så att grannen ser ännu mindre av vad jag käkar till lunch...

MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.