Pesco
Igår klockan 12 (på natten alltså) blev dammen klar, eller i alla fall nästan. Lite mer sten, sen vattenväxterna denna vecka (nate 3/4 och hornsärv resten).

Om någon eller ett par veckor några av prydnadsväxterna. Men kommer den ha stabiliserats tillräckligt för att stoppa i guldfisk redan i år? Vad tror ni erfarna dammare?

Tar även gärna emot tips. I fonden (på den rektangulära 2,5x5 m stora dammen) vill jag ha något högt, som skapar fond och håller borta grannar, funderar på elefantgräs. Vad tror ni är snyggt. Elefantgräs eller bambu? Hur klarar sig bambu här? Finns det någon sort som går på höjden men inte så mycket på bredden? laugh.gif

Vad är förresten snyggast på vintern? Gräs/bambu?
TobbeGarden
Hej bäste dammägare , jag hade i guldfiskar 4 stycken redan efter ett par veckor för att testa och dom lever än idag . Har ett bra filter också med uv och ett vattenfall som cikulerar vattnet bra . Idag 3 år senare har jag Koi Guld id och två Störar i dammen och det funkar jättebra . Även grodor och andra djur har hittat ett nytt hem i dammen . Jag har testat Bambu men den har bara dött för mig men elefantgräs växer bra och högt . Ha det bäst och lycka till . Tobbe
MariaS
Fiskar släppte jag i samma dag som dammen var klar. Vem vill vänta? Samtliga lever fortfarande och har förökat sig flitigt. Såg tidigare idag att det är ny romläggning på gång just nu.

Jag har bambu ca 2 meter bakom dammen. Bambun vill ha torr och väldränerad sandjord och är därför inte så bra att ha bredvid en damm där fukten gärna samlar sig. Elefantgräset vill ha någonting mitt emellan. annars finns det ju grässorter som trivs i vattenbryn, som Blåsvingel osv.

Annars finns det ju alltid smalkaveldun, blomstersäv och andra högväxande växter man kan ha i dammen också som bakgrund.
Själv har jag Rhododendron och Astilbe bakom dammen, framför dem en terass med hosta och Bergenia som får höga blomstänglar.

Det verkar som om jag måste ut med kameran imorgon igen, för att visa mina olika varianter.

MariaS
MariaS
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon