Full version: spindelbild
yla
den påminner lite om nån vattenspindel men där jag hittade den finns inget vatten på långa vägar
medge att den är fin

smile.gif laugh.gif
Betty
ohmy.gif Aldrig i livet!!!! *ryser* ohmy.gif
el_fishko
ingen dålig kamera du har där...
Copycat
Jag är ingen älskare av spindlar, men jag medger... den ÄR fin. Riktigt vacker t.o.m wub.gif
renate
Spindlar innomhus;nej, men ute får de vara, den är fin. När jag ser någon intressant spindel har jag ingen kamera till hands.
Renate
Gossen Ruda
Fin bild på en fin spindel. Rovspindel (Pisaura mirabilis), en hane. Det syns på dom förtjockade mandiblerna längst fram. Egentligen är det ett par käkar men som är omvandlade för att överföra sperman. Spindeln är vanlig på lite torrare marker. Honan bär omkring äggen i en kokong tills dom skall kläckas. Då sätter hon fast kokongen och spinner ett stort bonät runtomkring. Sen sitter hon och vaktar boet tills ungarna kilat iväg.
yla
om det är som det brukar i spindelvärlden så undrar jag
hur stor är honan om hanen är så här stor
nu vill jag genast hitta en hona

rolleyes.gif rolleyes.gif
rovspindel så då undrar jag de där me mandiblerna
om dom är omformade kan han fortfarande äta då
eller gör inte hanarna det wub.gif
Gossen Ruda
Könen är ungefär lika stora hos rovspindlarna, möjligen är honan lite större. Inga problem med ätandet, det finns ett par käkar till. Äta är väl synd att säga(skriva), dom kan bara suga i sig föda. Jag blev lite osäker på om det heter mandibler hos spindlar, möjligen bara palper. Eller pedipalper??? Har inte pysslat med sånt här på 20 år så minnet blandar och ger mellan olika småkryp. Det tar tid att uppdatera alla kunskaper i olika böcker, men kul är det.
amaira
Ja, det är en FIN spindel, och en likaledes fin bild på den!

Medge att vi blir duktiga! Riktiga insektsexperter blir vi här smile.gif

Roligt är det!
Berith
Fortsätter med odlwolfies spindeltråd.... sleep.gif

Nyfiken på vad detta är för spindlar. unsure.gif

Den här spindeln var grön också på ovansidan - och röd där bak!

Är detta en rovspindel?

Den här rackaren var snabb som sjutton! Och en hejare på att hoppa långt.

Är det här en krabbspindel? Det var väl Hannele som visade en för ett tag sen....

Sonen/kameraägaren har tagit de här bilderna också.
yla
wooow vilka läckerbitar sonen fotat
din lilla svarta snabba kallar jag för jaktspindel men jag vet ju inte om de e rätt förstås
,,passar på o visa min korsspindel i spindeltråden
dom gör så vackra nät men här syns inte nätet förstås
amaira
Vad fina spindelbilder du tagit Berith!

Nu sitter jag och väntar på spindel-expert...
Exotic
Oj vilka läckra bilder ni alla har tagit laugh.gif rolleyes.gif
jag fotade oxå spindelmamma med massor av barn,se om det kan bli nått bra av dem korten wink.gif
Kommer snart om dem blev bra.....kanske är det en Rovspindeltjej ???
Experterna får tala om smile.gif laugh.gif

MVH Exotic
amaira
Exotic, den här gillar jag skarpt!!:
CITAT
Om man ser en pojke i ett äppelträd ska man inte misstänka att han knycker äpplen, utan i stället utgå från att han tagit sig upp för att binda fast ett äpple som lossnat

biggrin.gif Absolut självklart! ska man utgå från det!

kramisar/ amaira
Exotic
Kul att du gillar den ..du är den förste som sagt nått om den...men visst är den lite söt smile.gif rolleyes.gif
Exotic
Här kommer spindelbilderna...vet ni vad det är?

Denna damen som jag tror att det är.....
har bott i 2 olika blommor dn sista 3-4 veckorna
med alla barnan i en ärt storlek , den bilden ligger längst ner.

Ser du det lilla barnet vid ena benet?

Hon vaktar sina barn hela tiden.

Gossen Ruda
Exotics spindel är en Rovspindel, Pisaura mirabilis. Kallas väl även för barnkammarnätspindel eller vårdnätspindel.

Beriths spindlar är överst en Gurkspindel, Araniella cucurbitina. Namnet kommer väl av färgen. Nästa är en Kärrspindel, Dolomedes fimbriatus. Svartingen är en Hoppspindel av något slag. Jag är dock hopplös tongue.gif på mer exakt namn. Familjen heter Salticidae. Hoppspindlar känns igen på dom 4 framåtriktade ögonen som till och med kan fokusera på bytet. Fast spindlarna flyttar näthinnan. Den vita längst ner är mycket riktigt en Blomkrabbspindel, Misumena vatia.
Lena N
Jag passar på här och frågar om en sorts spindlar som jag har gott om i trädgården och som ofta objudna hälsar på inne.

Vad är det för spindel, antagligen vanlig. Men jag vill gärna veta lite om dess vanor för att kunna göra mitt hem mindre trivsamt för dem. huh.gif
yla
CITAT (Lena N @ 01-08-2004, 23:22)
Jag passar på här och frågar om en sorts spindlar som jag har gott om i trädgården och som ofta objudna hälsar på inne.

Vad är det för spindel, antagligen vanlig. Men jag vill gärna veta lite om dess vanor för att kunna göra mitt hem mindre trivsamt för dem. huh.gif

dom där e nog jättebra att ha inne dom hoppar på sitt byte
kanske kan dom ta blomflugor o annat dumt
menjag tror att dom hellre vill va ute rolleyes.gif
Berith
Tackar för namnen Åke! biggrin.gif Gurkburk och hoppjerka och allt vad dom nu hette....

En sån där ansamling av barnkammarnätspindelbarn (puh!) hade jag också här. Kollade in dom lite då och då men plötsligt var nätet tomt och alla barnen borta. Hur länge sitter dom där innan dom är färdiga? Skulle varit kul att se när dom gav sej av.
Exotic
CITAT (Gossen Ruda @ 01-08-2004, 22:00)
Exotics spindel är en Rovspindel, Pisaura mirabilis. Kallas väl även för barnkammarnätspindel eller vårdnätspindel.

Beriths spindlar är överst en Gurkspindel, Araniella cucurbitina. Namnet kommer väl av färgen. Nästa är en Kärrspindel, Dolomedes fimbriatus. Svartingen är en Hoppspindel av något slag. Jag är dock hopplös tongue.gif på mer exakt namn. Familjen heter Salticidae. Hoppspindlar känns igen på dom 4 framåtriktade ögonen som till och med kan fokusera på bytet. Fast spindlarna flyttar näthinnan. Den vita längst ner är mycket riktigt en Blomkrabbspindel, Misumena vatia.

Tack Gossen Ruda.....jag blir impad över din fina kunskap om alla små smile.gif rolleyes.gif
Kul för nu vet jag vad det för spindel rolleyes.gif

Tack & Bock smile.gif
Gossen Ruda
Roligt att kunna dela med sig av mina kunskaper. Lena N:s bild visar en hoppspindel av något slag. Betvivlar att man kan hålla dom ute på något sätt, möjligen om man gör huset hermetiskt tillslutet.
Berith
Here we go again! sleep.gif

Jag tror inte att dom bara pussas... unsure.gif
Berith
Fler bilder på samma spindel...

En morsk rackare! Blänger lite under (över??) buskiga ögonbryn... huh.gif

En ända med förskräckelse! Håller på och spinner för glatta livet. wink.gif

Hmm... det gäller att hålla ordning på alla benen. Kissnödig? tongue.gif
amaira
CITAT
Here we go again!
wub.gif

CITAT
Jag tror inte att dom bara pussas...

*försöker förtvivlat låta bli att fnissa i en så allvarlig situation unsure.gif *

Det är en blomkrabbspindel - *jajaja jag är före Ruda* - du fotat.
En hona.

Hur jag vet det?

Jo, hanen är bara ca 4 mm stor!
Storleken har visst ingen betydelse! rolleyes.gif tongue.gif

Damen du fotat, har förmågan att skifta färg efter blomman hon sitter på! På några dagar kan hon skifta från vitt till gult eller grönvitt.
Riktigt lömsk dam verkar det som, som har förmågan att smälta in i alla sammanhang och lura nektar-festernas gäster. "Kom hit lilla vän så får du en kyss"...

Jojo, det blir en kyss de garanterat kommer att minnas till de dör.

Inte undra på att det finns så många sagor på temat...

/amaira
amaira
Jo, fina bilder, måste jag ju skriva också! JÄTTE-fina!!!!!!!! wub.gif
(och så är det så roligt med text till)
Berith
Visste redan att det är en blomkrabbspindel sleep.gif
fick namnet på sidan 1 wub.gif
men jag visste inte att det är en tjej! rolleyes.gif

Tackar! men jag måste "erkänna" att det är sonen (igen!) som tagit bilderna. Han klänger runt bland blommorna i trädgården timma efter timma i jakt på småkrypen! wink.gif wub.gif

Har förresten lagt upp ett album med hans bilder i....
amaira
Hälsa sonen att jag tycker att han är en riktigt duktig fotograf! Som tar uttrycksfulla bilder med "liv" i.

Trodde nog att du redan visste, (fanns ju inte heller någon fråga invävd) - men sen "glömde jag bort" det när jag skrev...
yla
Va bra du tog upp tråden för jag plåtade en fining igår igen i skogen
det ser ut som om den väntar på att få träffa den som eventuellt kommer upp ur hålet brevid ,,men de kanske e min fantasi som skenar

Berith din som tar härliga bilder ,,fniss o de e du som lägger orden eller??
hålla ordning på alla benen fniss jojo o ögonen ser onekligen ut som omm dom va både under o över

nån sorts krabbspindel kanske wub.gif eller jaktspindel?? wub.gif
de e säkert en hona eller va tror ni
Berith
Bockar och niger å sonens och mina egna vägnar. sleep.gif
Han tar bilderna och jag lägger texten, jaa...

Här kommer en spindel till - några underliga saker där i fram....? unsure.gif

Och här viskar den nåt i örat på en kompis! Tror jag i alla fall... unsure.gif
amaira
Så många lustiga spindlar det finns, när man börjar titta efter dem.

Passar på att lägga upp en av mina också - ifall att händelsevis ... någon spindelkunnig person skulle ha vägarna förbi rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif . Det vill man ju inte missa...

De duger bara att titta på, också.

"Min" är en vackert grön variant, som bosatt sig i en plaststolpe som används till häststaketets eltråd (utan el).

När han blev skrämd av mig, formade han om sig, och såg helt plötsligt ut som ett "frö" av maskros, eller nåt sånt ohmy.gif .

Sedan tyckte han det var dags att bege sig nån annan stans, som var mer undanskymd.

Det är inte lätt att vara insekt på den här gården - med en amairakamera i fejset hela tiden. Inzoomandes bakom varje buske.

Mina insekter känner sig nog som Greta Garbo måste ha gjort på sin tid...

En dag kommer jag att finna dem med mörka glasögon ...

Nu blandar jag kanske lite, mellan olika trådar, men jag kikade på dina bilder i din dagbok Oldwolfie, och pärlemorfjärilen är mycket riktigt en silverstreckad en! Hane. Som lätt känns igen på de mörka "doftfjällen", de mörka strecken mitt på översidans framvingar.

Det är den enda pärlemorfjäril som har såna tydliga streck, och därmed lätast att snabbt känna igen på ovansidan (hanarna alltså). Sen skiftar den också i grönt på kroppen och nederdelen av vingarna (men det gör även nån mer). Och så är den stor, den största pärlemorfjärilen.

/amaira.
yla
CITAT (amaira @ 12-08-2004, 11:42)
Nu blandar jag kanske lite, mellan olika trådar, men jag kikade på dina bilder i din dagbok Oldwolfie, och pärlemorfjärilen är mycket riktigt en silverstreckad en! Hane. Som lätt känns igen på de mörka "doftfjällen", de mörka strecken mitt på översidans framvingar.

Det är den enda pärlemorfjäril som har såna tydliga streck, och därmed lätast att snabbt känna igen på ovansidan (hanarna alltså). Sen skiftar den också i grönt på kroppen och nederdelen av vingarna (men det gör även nån mer). Och så är den stor, den största pärlemorfjärilen.

/amaira.

tackar tackar
det betyder att jag inte är helt obildbar
o att lektionerna i vem är vem
fungerar bra
toppen laugh.gif laugh.gif
man blir ju lite stolt då man lyckas bestämma dom eller hur
men du vet inte vem spindeln va i slutet på den sidan då unsure.gif

eller nån rolleyes.gif
din spindel är grann me den grönskiftande kroppen
Gossen Ruda
Då får jag väl rycka in igen. tongue.gif Berith visar en annan krabbspindelart. Vilken är jag inte helt säker på men den liknar mycket en Almkrabbspindel så det säger vi att det är. Namnet till trots skall den tydligen vara vanlig på fuktängar. Dom krokiga sakerna vid framänden är palperna som tillhör käkarna. Ibland har dom en sax ytterst och används för att gripa bytet. Hanen använder dom vid parningen för spermaöverföring.

Amaira har siktat in sig på en Sträckspindel. En vanlig art heter just Vanlig sträckspindel, Tetragnatha extensa, men om det är just den är jag lite osäker på. Den andra bilden visar hur dom vanligen sitter. Ett benpar bakåt, ett ut åt sidorna och två utsträckta rakt framåt. Vanlig vid vatten.
Berith
Aha! Almkrabbspindel. wub.gif

Fast när man googlar på almkrabbspindel får man inget napp.... unsure.gif
Gossen Ruda
Prova med Oxyptila praticola.

FEL FEL, det var Paddspindeln!

Xysticus ulmi skall det vara.
Berith
Jag provar och jag provar.... rolleyes.gif
yla
den här måste ni läsa ,hittade den på nätet just nu
skojjigt skrivet ,,men egentligen letade jag en spindelsida som va me seriös
ville iallafall dela med mej dagens fniss rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 13-08-2004, 10:31)
den här måste ni läsa ,hittade den på nätet just nu
skojjigt  skrivet ,,men egentligen letade jag en spindelsida som va me seriös
ville iallafall dela med mej dagens fniss rolleyes.gif

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif ska tipsa vidare om den.

Häromdagen såg jag ett intressant kortprogram om Getingspindeln
jag tror det var i SFT. I alla fall så fick spindeln fnatt och spann in en mindre insekt i så mycket silke så att han sedan inte hade en chans att hugga tänderna i den laugh.gif
Getingspindeln ska finnas i Sverige... någon som har sett den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon