KalleKalle
Hej alla växt älskare!

Jag letar efter en plantskola eller privatperson som
hyser mangrovi växter..
En planta eller rot med rötter,.

Att det ska va så svårt att hitta dem i sverige! tongue.gif

Tacksam för ett svar till denna emailadress:
kalle_reptiles@hotmail.com

/ Kalle
Cilla
Verkar finnas i Latinamerika. Jag vet inte ens hur växten ser ut, men känner igen den till namnet. Heter den Mellita mangrovi på latin? Vill du beskriva den lite mer så kanske vi andra kan hitta information om var den kan köpas?
Cilla
Ett vattenträd som man inte känner till... Man kan bara fantisera...

Så här?

Eller så här?

Äkta vattenträd.

Antagligen inte så här!
Virgo
hej,

Förmodligen behöver du en rot till din orm i terrariet, om jag gissar rätt med tanke på din emailadress.

Cillas fantasier flödar igen med en massa bilder.

Skulle inte förvåna mig om det är mangroveträsken du far efter. Det blir nog svårt.
Men stora mangroverötter finns att köpa i akvarieaffärer, men det är ju bara rötter o inte levande mangroveträd.

men du kanske letar efter nån annan växt som trivs i mangrovträsken?

Du kan väl lämna lite mer info om vad det är som du egentligen är ute efter.
Cilla
Jaså, det var DÄRFÖR jag fick upp en massa ormlänkar när jag sökte med mangrovi!

Ja, då är det väl ett litet träd, då...

Jag som hade hoppats på att det kunde vara något som det här, kommet ur vattnens djup!

Berith
Åååh, ett sånt som på sista bilden har jag! ohmy.gif
Cilla
Härligt Berith! Har du lantställe på Amerikas västkust?
Berith
Nää, nu hängde inte jag med alls! blink.gif Jag menade ett sånt sexobjekt....
Cilla
Fniss. Och nu fattar inte jag. Men vad det nu är som är objektet så är det säkert bra att ha det med! smile.gif
Virgo
@Cilla

Nu är du ute o cyklar igen Cilla!
Mangroveträskens träd är stora, och rötterna är enorma.
De är endast vackra när de är rengjorda.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har för mig att Lunds Botaniska trädgård (i växthuset) har ett litet mangroveträsk precis bredvid dammen med vattenhyacinterna. Det är rejäla träd även när de är små men har man ett terrarium lika stort som ett bostadsrum (kanske lite högre i tak) + bra belysning + ett litet träsk kanske det går att odla hemma.

Mangroveträd (Rhizophora) är kända för de rejäla luftrötterna som de skjuter ut från stammen och som sedan söker sig ner i vattnet.

Mangroveträsken har ett mycket stort ekologiskt värde. På många håll där mangroveträsk har förstörts för att ge plats till räkodlingar (jätteräkor) så har det mesta av djurlivet försvunnit. Detta är ett skäl till att naturskyddsföreningen(SNF) har propagerat för att man inte ska köpa jätteräkorna i matvarubutiken.
Cilla
Inga jätteräkor här efter att ha sett dessa bilder, som överträffar vildaste fantasi om hur mangroveträden kunde se ut! (Virgo - mitt tidigare inlägg var ett skämt.)

Alla borde ha ett litet träsk hemma i bostaden! tongue.gif
Berith
CITAT (Cilla @ 03-02-2003, 00:35)
Men vad det nu är som är objektet så är det säkert bra att ha det med!  :)

Sorry, Cilla, jag såg fel! blink.gif
Tänk att det finns så små miniminikarlar...
och som kan lyfta på benet samtidigt!
Ingrid på Västkusten
Häftiga rötter - inge för friland i Sverige tyvärr - många är det som har provat.....

Hälsar Ingrid (dock ej jag)
kerstin z5-6
Pachira aquatica gillar mycket fukt och får väldigt grova rötter om det är ett mindre inomhusträd du söker -vid en damm eller terrarium ex
Cilla
Jag slår upp de flesta träd jag inte känner till. Kerstins Pachira aquatica visade sig vara ett träd med spännade frukter!

Gossen Ruda
Är Kalle bara ute efter rötter som prydnad så rekommenderar jag ett besök i en akvarieaffär. Mangroverötter används ibland som dekoration under vattnet eftersom dom inte ruttnar så lätt. Fast på senare tid säljs det nog mest sjödränkt spansk ek. Tag med en tjock plånbok!
Ralf
CITAT (Cilla @ 03-02-2003, 00:51)
Inga jätteräkor här efter att ha sett dessa bilder 

Finns ytterligare skäl att ej käka jätteräkor.
Basen (yngel ?) för odligen säljs på skumma villkor till odlaren på kredit med hög ränta men det fattar den stackars odlaren ej innan det är för sent.
Räkorna matas sedan under sin uppväxt med foder som innehåller medikamenter. Som vid all fiskodling så sprids en del av detta foder o bi-innehåll utanför till andra djur o växter.

Anledningen till att man hela tiden söker sig till nya platser, o alltså förstör ytterligare skog, är att lär inte gå att odla flera gånger på samma plats.

Ja det finns mkt man inte ska käka.. Tex Hajfenssoppa och Bambuskott...

Men nu är vi långt från träden... men jag kunde ej låta bli
KalleKalle
Hej!

Letar just nu rosor och annat kul till hösten...

Så jag klev in på denna sida igen,... efter (vad kan det vara- 6mån sedan?)

Kul att det öste in med meddelanden efter ett tag.
Jag la ner ideen, eftersom min bror bytte art på fiskarna,.. och det inte längre var aktuellt med den biotopen!

Jag har fått andra tips om hur man planterar de olika artena av mangrovi som finns,.. och får en lyckad blomma- och sedan rötter som söker sig ner i vattnet.
Det ska inte alls vara svårt att få plats med denna växt, eftersom mangrowe växer sakta.

Det är rätt att dessa "skogar" är hotade, och den typ av avverkning borde stoppas. Den biotopen tjänar som bostad för många indvider. Djur, fiskar och växter. Korallernas yngelkammare är just under massa rötter, där ynglen kan äta sig mätta....

Tack ingen för era svar, och ursäktar för att jag inte hoppat in och skrivit tillbax-
MvH - Kalle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon