ylle
Köpte en näckros till min lilla damm förra året. Bara blad kom upp. Övervintrade den i en sval sommarsuga i en plastpåse. Trodde den var död, när jag sate ner den i maj, men den kom upp! jättesnabbt. Bara blad. Varför blommar den inte? och finns det smartare sätt att övervintra den? Har hört att man kan tömma dammen och låta plantorna stå kvar med en matta av löv över sig.
MariaS
Några frågor?
1. Hur djup är dammen? Måste den övervintras inomhus. Näckrosor kan övervintra även om dammen bottenfryser.

2. Vilken sorts näckros har du. Är det dvärg måste du ta in den. Är det en sort som ska stå 80-110cm djupt, mår den bäst av att stå kvar.

3. hur stor är krukan? har du för liten kruka bildas inga knoppar.

4. Vad är den planterad i? Den kanske behöver ett rejält tillskott av näring?

MariaS
yla
vad ger man näckrosen för näring
gammelnalle
Varför blommar inte hembi-trädet ?
(tror det var Kardemumma eller möjligen Cello)
Virgo
Några svar av egen erfarenhet.

1. Djupet spelar ingen större roll. Kommer blad upp till ytan så kommer även blomknopparna upp. De tropiska näckrosorna klarar knappast bottenfrusen damm, däremot de inhemska.

2. Är det +grader i dammen, så brukar dom klara sig.

3. Har haft näckrosor i stora och små krukor och utan krukor och alla hár blommat.

4. Näckrosor behöver mycket näring, mina står i "lervälling"

5. En del av´mina blommade inte föränn det vart ordentligt varmt och soligt alltså i augusti.

Så hopp finns det Ylle! Får den bara skjuta upp en massa ytblad så kommer blomknopparna så småningom.
yla
jo men lervällingen hur får man till den
vad ska jag gegga ner förnågot
vad får jag det ifrån
till mina näckrosor
Virgo
Man kan göra på flera sätt.

Näckroslera finns att köpa i de flesta gardencenter. Läs bruksanvisningen noga. Fäst ett "Myggnät" över krukan, grus över leran och sedan klippa upp ett kors, så att näckrosen kan skjuta upp sina blad.

Blanda vanlig lera, som hittas på tomten med grov sand och gör som ovan.

Hämta ett par nävar bottenslamm i närmste sjö och gör som ovan.
yla
tackar för råden
jag tar väl o snor lite lera från sjön då o kastar i dammen
för mina näckrosor har inga krukor
jag har bara satt ner dom i dammen
men de borde ju räcka till åt dom då
MariaS
Aqua interiör har även näringskulor, tillverkade av torkad hönsgödsel. Dessa kan man släppa ner i vattnet så får näckrosorna ny fart.

Fast om man har fiskar i dammen, brukar detta sköta sig själv. Det blir faktiskt en hel del exkrementer från fiskarna, som är rena godiset för vattenväxterna. wub.gif

Det är tur att naturen kan sköta sig själv ibland.

Och gammelnalle, hembi-träden blommar också vid rätt skötsel....

MariaS
MariaS
PS. Min första näckrosblomma slog ut på midsommaraftonen wub.gif

MariaS
ylle
CITAT (MariaS @ 28-06-2004, 21:41)
.Några frågor?
1. Hur djup är dammen? Måste den övervintras inomhus. Näckrosor kan övervintra även om dammen bottenfryser.

2. Vilken sorts näckros har du. Är det dvärg måste du ta in den. Är det en sort som ska stå 80-110cm djupt, mår den bäst av att stå kvar.

3. hur stor är krukan? har du för liten kruka bildas inga knoppar.

4. Vad är den planterad i? Den kanske behöver ett rejält tillskott av näring?

MariaS

Dammen är ca 50 cm djup.

Näckrosen är en james Brydon, blomstorlek enl. etikett 14-20. Den ska stå på 40-80 cm djup.

Krukan är en avlång, svängd ganska stor korg. Fast i samma kruka står också (smal)kaveldun. Har heller aldrig blommat.

Planterade förra våren i lera för vattenväxter som jag köpte.

Jag tror, efter att ha läst alla inlägg, att det är näring som saknas. Har inga fiskar. Trodde i min enfald att vattnet blir näringsrikt ändå. Ska genast köpa näringskulor.

Jag tackar er alla för informationen. Det här forumet är en fantastisk uppfinning!

Ylle
gammelnalle
CITAT (MariaS @ 29-06-2004, 11:17)
Och gammelnalle, hembi-träden blommar också vid rätt skötsel....

MariaS

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

tänkte inte på det.....

sleep.gif sleep.gif sleep.gif

biggrin.gif laugh.gif
MariaS
CITAT (ylle @ 30-06-2004, 11:29)
Näckrosen är en james Brydon, blomstorlek enl. etikett 14-20. Den ska stå på 40-80 cm djup.

Krukan är en avlång, svängd ganska stor korg. Fast i samma kruka står också (smal)kaveldun. Har heller aldrig blommat.

Planterade förra våren i lera för vattenväxter som jag köpte.

Jag tror, efter att ha läst alla inlägg, att det är näring som saknas. Har inga fiskar. Trodde i min enfald att vattnet blir näringsrikt ändå. Ska genast köpa näringskulor.

Jag tackar er alla för informationen. Det här forumet är en fantastisk uppfinning!

Ylle

Det blir för trångt i den svängda korgen med både näckros och kaveldun. Näckrosen behöver en mins dubbelt så stor korg för sig själv.
Försök med att planter om näckrosen i en större korg i näckroslera, så kommer nog både näckrosen och kaveldunet att blomma, kanske redan i år.
james Brydon är annars en mycket tacksam näckros om den får lite plats för rötterna. Den blommar då gärna med flera små svagt doftande blommor på samma gång.
Min James Brydon har jag faktiskt satt på 110cm djup och jag har ändå två knoppar uppe just nu, men den står som dagt i en stor korg.

MariaS
Qiqi
Planterade en röd näckros för fyra år sedan i djuphålan i dammen. Blommade för första gången förra året och då ganska sent. Nu har jag fyran knoppar som ännu inte slagit ut men det kommer. Har inte satt dem i näckroslera utan tagit lite dy från en naturliga damm enbit härifrån. Har ju oxo fiakr i dammen plus numer även salamandrar wub.gif
Trodde först det var något fel eftersom det dröjde med blomningen men man får tydligen ha lite tålamod rolleyes.gif

Kicki
ylle
[Ylle[/QUOTE]
Det blir för trångt i den svängda korgen med både näckros och kaveldun. Näckrosen behöver en mins dubbelt så stor korg för sig själv.
Försök med att planter om näckrosen i en större korg i näckroslera, så kommer nog både näckrosen och kaveldunet att blomma, kanske redan i år.
james Brydon är annars en mycket tacksam näckros om den får lite plats för rötterna. Den blommar då gärna med flera små svagt doftande blommor på samma gång.
Min James Brydon har jag faktiskt satt på 110cm djup och jag har ändå två knoppar uppe just nu, men den står som dagt i en stor korg.

MariaS[/QUOTE]
Aha! Ursäkta att jag inte svarar förrän nu, har ej kommit fram till datorn tidigare. Ska plantera om dem genast! Frågan är bara hur så stora korgar ska få plats i den lilla dammen. Kanske det är bäst att bara sätta dem i lera på botten, som några gör. Fast hur får man då upp dem för övervintring? Frågorna hopar sig. Slängde i lite hönsgödsel, eftersom jag inte hittade vattenväxtgödningsmedel på plantagen.
Tack igen för svar!
ylle
Vet inte varför det blir så här konstigt som i förra inlägget. Är inte riktigt kompis med citatfunktionen. Hoppas ni fattar.
gammelnalle
Tro mig ylle !!! Alla fattar ändå.... åtminståne vi som vill fatta...

jag misstänker att du glömt att stänga tagg.. (Man skall vara snäll här på forumet och inte ha taggarna ute.... smile.gif smile.gif smile.gif

Men du kan alltid kontrollera INNAN du skickar genom att trycka på förhandsgranska (brevid "skicka svar")

och du kan själv skriva taggar.... ibland faller de bort när man skall redigera.
en tagg srivs inom hakparantes [ ] (tangent Alt gr och 8 resp Alt gr och 9)
[ SIZE=7 ] FAST UTAN MELLANSLAG mellan [ och size och inget mellanslag efter 7 ger stor text och [ /size ] tar bort....

OK???
ylle
Tack för vänligheten, gammelnalle, jag är glad att detta är ett tolerant forum. Tack också för tipsen, kan inte avgöra om jag ska försöka fatta nåt eller inte. Troligen inte, du driver med mig, va?!
Känner mig i alla fall hedrad av ett så grundligt svar.
ylle
Och vad är en tagg???
ylle
Känner mig som om jag pratar ut i tomma intet numera, men jag fortsätter: Nu har jag tagit vattenväxterna ur deras korg. Ett helt fantastiskt geggigt och illaluktande jobb. De hade mycket riktigt massor med rötter som växte ut genom botten. Satte sen ner alltihop på botten av dammen, vågade inte försöka få isär dem, vräkte på med näckroslera. Hoppas, hoppas jag inte förstörde alltför mycket rötter.
Nu är det i alla fall så gott som kört att försöka få upp dem för övervintring. Är det ingen som har försökt med att täcka med löv? Ja, det är långt dit, jag vet, men det skadar inte att tänka framåt!
MariaS
CITAT (ylle @ 03-07-2004, 20:35)
Nu är det i alla fall så gott som kört att försöka få upp dem för övervintring. Är det ingen som har försökt med att täcka med löv? Ja, det är långt dit, jag vet, men det skadar inte att tänka framåt!

Det är lugnt. Bägge växterna är inhemskt odlade och klarar vintern där de står aldeles utmärkt.
Det skulle inte förvåna mig om du får en och annan blomma till och med innan vintern kommer.

MariaS
ylle
Hoppas det! Jag håller tummarna!
ylle
Senaste nytt om näckrosen: Tre knoppar! Och kaveldunet har fått en "kavel"! Det är så spännande, jag väntar varje dag på att få se den första näckrosbloman.
Vattnet är lite geggigt av lera fortfarande sedan omplanteringen, men det gör inget, till nästa säsong ska jag täcka med något nät.
gammelnalle
Har du inga bilder att visa????

(säger jag som inte har någon fingerborgs-kamera)

rolleyes.gif rolleyes.gif
ylle
Har ingen digitalkamera, än. Trodde att det bara var en fånig pryl. Tills jag såg alla fantastiska bilder på detta forum! Ska köpa en så fort skattepengarna och lönen kommer. Jag vill också!!!
Men, hur får man in bilderna i datorn???
Nå, det kanske visar sig om jag bara läser bruksanvisningen.
astrid.m.s
CITAT (ylle @ 28-06-2004, 20:50)
Köpte en näckros till min lilla damm förra året. Bara blad kom upp. Övervintrade den i en sval sommarsuga i en plastpåse. Trodde den var död, när jag sate ner den i maj, men den kom upp! jättesnabbt. Bara blad. Varför blommar den inte? och finns det smartare sätt att övervintra den? Har hört att man kan tömma dammen och låta plantorna stå kvar med en matta av löv över sig.

Jag har en näckros i en tunna som blommar. Ger den näringskulor, 1-2/ växt enl. dosering. Får den tillräckligt med sol. Den behöver minst 5 tim sol/dag för att blomma. Fick det rådet vid inköpet och har även läst det vid något tillfälle.
ylle
Jodå Astrid, den är på väg nu! Har gett den hönsgödsel och planterat om den. Nu har den tre knoppar. Men hur länge dröjer det innan knopparna slår ut?
Såg din fina bild på den vita näckrosen! Underbart. Fast min är röd, jag är svag för starka färger (hm, kan man vara det?) Man skymtar det röda under knoppens "skal".
astrid.m.s
CITAT (ylle @ 27-07-2004, 19:01)
Jodå Astrid, den är på väg nu! Har gett den hönsgödsel och planterat om den. Nu har den tre knoppar. Men hur länge dröjer det innan knopparna slår ut?
Såg din fina bild på den vita näckrosen! Underbart. Fast min är röd, jag är svag för starka färger (hm, kan man vara det?) Man skymtar det röda under knoppens "skal".

Har inte tänkt på hur lång tid det tar egentligen men det är väl så att man väntar och väntar och tycker det tar lång tid. Plötsligt HAR det hänt och då blir man SÅ LYCKLIG!!
Skymtar du det röda så slår den snart ut! Just nu har jag bara en tunna men en damm är inköpt så den ska vi få på plats. Då blir det nog någon röd näckros också.
ylle
Min "damm" är bara en nedgrävd plasttunna (skönt att bekänna det!) Jag ser lite, lite mera rött för varje dag. Förväntningarna är skyhöga!
yla
min vita näckros har börjat sticka upp blomknopp iallafall rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif
yla
änteligen första blomman o fler knoppar finns så nu vet jag att den klarat sej det är tillomed två stycken som växer o gror ,,kanske e den lite sen eftersom jag har mycket lummigt över dammen så de blir inte mycket sol i den

ylle
Så fint!
Jag har också lummigt runt dammen, fullt med vintergröna som kanske skuggar lite. Min första blomma öppnar sig varje dag och det finns två knoppar till!
yla
änteligen o flera knoppar på g
lyckan e fullständig

astrid.m.s

En näckros till! Har två knoppar till som är på väg upp. Kommer blommorna alltid en efter en? Blommar inte flera samtidigt på samma planta?

Beror det på vilken sort man har. Fint om det var flera utslagna samtidigt. Jag ser att det kommer en liten planta till berdvid så jag ska väl dela på den till nästa sommar.

Har grävt och försökt gjort iordning en liten damm efter bästa förmåga.
Inte så lummigt runt om men jag hoppas på att det kommer att bli det så smånigom då växterna tar sig. Får väl planterna mer allteftersom också.

Titta gärna in i mitt fotoalbum.
Dammen
MariaS
Som ni kanske förstår har jag varit på semester en dryg vecka. Genast skyndade jag mig in på forumet för att se vad som hänt och samtidigt berätta att alla mina näckrosor blommar för fullt.
Två rosa en gul tre röda och två vita wub.gif wub.gif wub.gif

Tyvärr är kameran full med bilder från semestern, så jag kan inte lägga ut några kort idag, men jag ska skynda mig för att åtgärda detta innan näckrosorna vissnar.

Dessutom ser hela trädgården ut som om den hade gjort ett jätteskutt ut i blomning. Tänka sig vad lite värme kan göra. rolleyes.gif

MariaS
astrid.m.s
Välkommen tillbaka efter semestern, det ser vi fram emot, att få ta del av dina bilder.
biggrin.gif wub.gif rolleyes.gif
ylle
Grattis till alla era vackra näckrosor!
Oldwolfie, vad heter din sort? Vilken färg! Har aldrig sett någon sådan.
pera
hur känsliga är näckrosen för att stå nära en mindre fontän ?
mina vita som kommer från en sjö har blommat dåligt. första året blev det bara blad men i år har den som står längst från fontänen blommat men inte dom två andra. Dom står föresten i 8 L hinkar med halva fyld av bottenlera från sjön och sen lite sand överst.
yla
CITAT (ylle @ 06-08-2004, 18:37)
Grattis till alla era vackra näckrosor!
Oldwolfie, vad heter din sort? Vilken färg! Har aldrig sett någon sådan.

ylle det är en alldels vanlig näckros från en kalkrik sjö eller vattensamling
så vanlig vit näckros (vildfångad) rolleyes.gif förra sommaren o den ger mej redan blommor idag e de tre stycken rolleyes.gif

jag lekte lite me bilden i photoschop så att bara blomman skulle synas o resten bara skönjas,så den kanske inte är så vit på bilden som den är i verkligheten wub.gif
ylle
En luring alltså!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon