Full version: Gasolbrännare...
ansj
Vet någon om man kan köpa gasolbrännare (eller vad det kallas) eller någon annan form av "värmepistol" för utrotning av ogräs?
Vi kämpar på i vår ärvda stuga med en fantastisk trädgård där ogräset hinner härja förmycket då vi inte är där...
Finns det nån som har erfarenhet av att bränna bort ogräs?
I somras testade jag att spruta med ättika på de svåraste ställena men jag har funderat mycket på att använda värme istället.
Oftast gräver och drar jag upp ogräset men det vore kul att få lite mer tid över till finliret...
Virgo
Istället för gasolbrännare, som kanske kan bli livsfarlig kan man använda sig av kokande vatten.
Häll det kokande vattnet över det oönskade ogräset. Försök att bara hälla på ogräset. Gör om detta några ggr, sen är ogräset borta, i varje fall en tid.
Billigt och giftfritt.
KURT
Gasolbrännare bör man nog främst använda på fast underlag, grusgångar och liknande. Däremot så finns det apparater som sprutar ut vattenånga. Men hur man än värmer bort ogräs så dödar man sällan djupare rötter, så behandlingen måste upprepas regelbundet. Det är endast kemikalier som dödar även rötterna.
Louise i Göteborg
Varmluftspistol, sådan som man använder för att ta bort färg med, kan ersätta gaolbrännare. Tar lite längre tid men är inte lika brandfarllg. Inte helt ofarlig heller och skall användas med samma begränsningar som denna.
Gossen Ruda
Fäll dessutom en tår över alla kremerade insekter, spindlar och andra småkryp. Brända jordens taktik drabbar alla. Jag har provat och sen slutat.
Ralf
Jag har testat gasolbrännare, fungerar utmärkt om man använder den rätt! : )
dvs man skall bara värma upp växterna så att dom kokar/torkar, EJ bränna dem!
(Vi har pratat om detta tidigare här på forumet. )

Om bränner av allt så finns rötterna kvar o växten återhämtar sig i lugn o ro.

Jag har även en sån där förångningsaparat från Fiskar. En sak är säker; det går itne fort att bli av med ogräset! oavsett metod.
Virgo
hej,
Hur man än gör så är det alltid nåt annat som stryker med tyvärr.
Men använder man olika metoder på olika platser så funkar det för det mesta.
ansj
Tack för alla svar! Jag får fundera vidare på hur jag ska fördela mina gracer mellan leksugna barn, omsorgskrävande föräldrar, frodiga nässlor och finlir i trädgården.
Nässelkriget har pågått länge nu och bit för bit blir det bättre. Trädgården är fin men frodig, med en å som tomtgräns i ena kanten. Men jag ser framför mig hur fint det kan bli vad det lider. Satsar mest på naturlig trädgård men uppe kring huset finns gott om rabatter och stengångar.
I rabatten här i stan sticker snödropparna fram ur snön och julrosornas knoppar ligger och kurar, beredda.
Anna i Lund
Marcus S
Är själv ganska sugen på att skaffa en gasolbrännare mot ogräset mellan plattorna i gångarna. Det är nämligen en kolonilott, och någon el finns inte att få tag på, så det är antingen gasolbrännaren eller en krökt rygg det gäller.

Den enda jag sett var på Grod.. Granngården, men den var väldigt kort, så om någon har tips på var man kan skaffa sig en gasolbrännare i lite mer normal längd, så vore jag väldigt tacksam.
hans-Ålösund
Jag köpte en gasbrännare i järnhandeln förra året och den är bekväm. Den ser ut som ett slags gevär som man sätter en gasburk under så allt blir portabelt. Den går säkert att koppla till en gasoltub också via en slang.
Den är utmärkt att bränna av trädgårdsland, stenplator och annat som frestar. Stora otäcka tistlar lägger sig ner frivilligt när jag kommer med min brännare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon