Full version: rosor
anncharlotte
Hej !
Först beställde jag en klängros på postorder och trodde jag skulle få en krukodlad, det var den inte ! Slog i min trädgårdsbok och fick veta hur jag skulle göra för att plantera den och gjorde som det stod. Ännu är allt som det ska men jag läste idag på ett annat ställe att om skotten har börjat komma dör den antagligen i brist på vatten. Små, små skott har kommit, kan jag göra något för att den ska ha lite större chans att klara sej ?
anncharlotte
Det var ju inte meningen att skicka väg det tidigare inlägget så fort , jag har ju fler problem smile.gif
Fick också en ros i present, även detta en klängros. Ingen kruka denna gången heller utan inslagen i (roten) en plastpåse med lite jord eller liknande runt om, och då blev jag verkligen frågande, hur gör jag nu ? wacko.gif Ska jag "packa" upp rötterna eller ska den sättas som den är ? Har den isåfall större chans att klara sej ?
Är jättetacksam för lite råd, det vore ju så kul om dom kunde överleva !
Sommartorparn
Egentligen är bästa tiden för att plantera barrotade rosor vår och höst, medan krukodlade rosor kan planteras hela sommaren. Det går säkert nu också, men viktigt att vattna mycket dels i samband med planteringen, dels den första tiden till dess att de har tagit sig. Eftersom skotten nu kommer att ha mycket kort tid att förbereda sig för vinterns kyla, så måste du kanske vara extra noga med att packa in den i vinter.

Om du inte redan nu har planterat så är ett bra tips är att packa upp rosen ur sin förpackning, ta bort jorden och ställa den i en hink vatten ett par timmar eller ett dygn så att den kommer igång. Gräv en stor grop (50x50), gör en hög av jord i botten, över vilken du breder ut växtens rötter. vattna. Därefter på med mera jord och tryck till, vattna igen. Om det är en ympad ros, vilket är det vanligate, så som syns ympstället som en knuta mellan rot och planta. Det stället ska ligga 10 cm under markytan. Det kan också hända att du måste förbättra jorden beroende på vad för slags jord du har. Härifrån kan du ladda hem en artikel i pdf format om hur man sköter rosor.

http://www.coop.se/se/articles/article.jht...319&pageIndex=1

Och om du gör en googles-sökning på internet "rosor skötsel" hittar du hur mycket info som helst. lycka till!
Sommartorparn
PS,
Jag minns en gång gubbarna i trädgårdsdags som apropå plantering av rosor sa att man ska vattna jättemycket! Och när man tror att det räcker ska man vattna lika mycket till!

Men, nu har ju sommaren varit regnig så här långt, så jag har svårt att tro att det är någon fara för den första rosen du planterade.
Fenja
Om du fyller gropen helt med vatten en tre, fyra gånger innan du sätter ner rosen så behöver du inte vattna så mycket sedan. Om det inte blir extremt torrt, men denna regniga sommar...
Mvh
Fenja
anncharlotte
Tack alla ! Mycket vatten alltså, ja det finns det ju gott om! biggrin.gif
Men jag förstod inte riktigt, planta nr 2, skulle jag packa upp den också ? Rötterna ligger som en avlång korv tillsammans med en del jord mm, i ett paket, men den ska alltså delas och rötterna böjas ut, liksom den andra ?
Sommartorparn
Ja, ta bort emballaget och jorden så att rötterna blir nakna. (gäller ej om rosen levereras i riktig kruka med riktig rotklump) Att ställa i hink med vatten gör att rosens "sugkraft" kommer igång. Den har ju legat i vila sedan den lämnade producenten. Att bre ut rötterna vid plantering ger varje rot gott om plats för att bilda alla de de smårötterna den behöver. Den växer säkert också om du sätter ned plantan rakt ned med rötterna hoptryckta som dom var i plastpåsen, men om du breder ut rötterna så har du hjälpt den lite på traven...... smile.gif
kerstin z5-6
Det där som ligger runt rötterna är ändå bara våt torv ..
ner i jorden o vattna mycket ! så går det fint smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon