|
Jag ska sätta senblommande rosor senare i sommar och funderar på vilka jag ska välja.
Buskrosor med doft är favoriten, men alla rosor som blommar sent och kanske t o m till frost är välkomna hos mig i zon 3.
Annika i Korsholm, Finland
29-06-2004, 06:54
Rose de Recht (eller hur det nu stavas) doftar ju mycket och börjar blomma i juli och blomma länge. Och Louise Odier. De klarar sig långt norrut (åtminstone zon 5), så ni har säkert många andra fina som går bra i zon 3.
Kanadensiska finns det också flera av som de säger ska blomma länge.
Sommartorparn
29-06-2004, 09:56
Jag har liknande funderingar och har kommit fram till att dilemat är om man vill ha de gammaldags rosorna så blommar de flesta i juni/juli och sedan aldrig mer (förutom vissa få som är återblommande) Höstdamascenerna tillhör undantagen. Förutom ovanämnda Rose de Rechst även Quatre Saisons. Portlandica lär också vara återblommande.
Men, om man kan tänka sig en mera modern ros, så är urvalet mycket större, eftersom många av dessa blommar ständigt från sommaren till långt in på hösten. I min trädgård finns rosor som jag identifierat som Aloha och Peace, och de blommar ända in i december (i Skåne). Särskilt Alhoa är min favorit, doftar friskt också. Passar som snittblomma. Klarar av att bli försummad. Utmärkt ros för en sommartorpare med andra ord!
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2004, 10:13
Stanwell perpetual fortsätter blomma långt in på hösten.
Sommartorparn
29-06-2004, 10:27
Just det! :-) Ville bara tipsa om länken till Flora linea som du säkert känner till. 650 sorter finns beskrivna, många med foton. http://www.floralinnea.com/frameset/welcome.html
Balsgårdrosorna IRMA och ANNADessa är mina " just nu favoriter" dom fick mindre löss än övriga, så otroligt vackra, motståndskraftiga mot svampsjukdomar, doftar. Blir ca 2 m blommar in på hösten. Rotäkta. Och Portlandsrosorna blommar extra vackert på hösten, har Jacques Cartier, Mme Boll, Yolande d`Aragon, kanske lite stela och det är nu på fjärde året det blivit fart på dom, får stora doftande höstblommor. Moshata rosen Mozart, min älskling, har satt två nya myskrosor i vår Robin Hood och Trier dom blommar ända tills frosten tar dom, buskrosor. Dom spottar ut blommor, och i den gruppen har du den vackra Ghislaine de Feligonde. Och Rose de Rescht ( skarp färg ) Louise Odier bourbonros. Vresrosorna Ritausma och Blanc Double de Coubert med vita blommor och nypon samtidigt, räknas som frisk, har satt den i vår, blir ca 2 m. Sist Kanadarosorna Louise Bugnet och Therese Bugnet toppenrosor man bara måste ha.
Ser när jag läser min text att det ser ut som Rose de Rescht är en myskros, den räknas till Höst- damascenerrosorna blir ca 1.5 m.
kerstin z5-6
29-06-2004, 19:37
Vill du ha en gul så blommar Leverkusen till frost
Stort tack allihop! Nu ska jag läsa på om de ni föreslagit! Sommartorparn - tack för länk - den var bra! Själv besöker jag AOTs roslista varje dag numera. Jag har en hel drös med oidentifierade rosor som blommar från försommar till slutet av juli, men av de ni föreslagit har jag iallafall en nyplanterad Mozart, så om den blommar sent har jag iallafall en... Som rosnybörjare hamnar alla tips i en anteckningsbok innan jag ivrigt slår upp på nätet för att läsa mer om dem... Imorgon hoppas jag att få de två rosbiblarna med posten. Sommarens njutningsläsning är garanterad.
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2004, 07:34
Ett litet tips Cilla: Mozart brukar ha mycket lättrotade sticklingar så det är lätt att fixa flera buskar.
Vad bra Åsa, Mozart som stora buskar är så härliga! Tack för tipset.
Louise i Göteborg
03-07-2004, 10:09
Louise Odier är bland de första som slår ut och blommar hela november här hos mig.
Den får en del svartfläckssjuka men jag tycker den är vär det ändå.
Å vad bra att veta! Jag inhandlade en här igår, hon ska få varm plats hos mig med hopp om att hon orkar blomma lika länge här.
Hannele
03-07-2004, 15:02
CITAT (Cilla @ 29-06-2004, 01:49) Jag ska sätta senblommande rosor Många tidigtblommande har vackra nypon på hösten: http://www.odla.nu/artiklar/rosor_nyponrosor.shtml
 Bourbonrosen Louise Odier, en toppenros den har inte haft någon ohyra, nu på tredje året har det blivit en mindre buske.
Ha Hannele, det har du rätt i. Nypon kan man inte vara utan! Så vackra färger och former de har dessutom. Min Finlands vita ros har svarta nypon mot sina illröda och oranga blad på senhösten, det är dramatik det!
Kajsa, vilken fin bild! Jag satte en L Odier i backen igår. Fick tipset att sätta den lite skuggigt, iallafall inte i helsol. Hur har du din?
Cilla, jag har min i söderläge intill mina tomater, så jag vattnar en hel del. Jag petar ner många bananskal i rosen under sommaren ( magnesium, kalcium, fosfor, det stärker rosorna ) Har även petat ner vitlök som växer upp i rosen och den har aldrig haft ohyra. Så gör jag med alla rosor.
Vitlök låter bra, det ska jag testa. I år har de rosor som står nära lavendel haft färre sjukdomar än andra, och friskast är de som boxas med olika slags myntor.
Men lavendel nära rosorna i längden tror jag inte på här, de har krav på så olika jordar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|