Full version: Parika
LindaA
Jag drog upp paprika plantor från frö (impecta), skall vara en grön hushållspaprika. Satte för en tid sedan ut dessa. Ännu har jag inte sett några blommor, borde det inte ha kommit sådana än? Eller är det bara jag som är otålig? Är ju lite orolig att jag inte skall få några paprikor...
Zon1 (Gotland) som varit ganska kallt än så länge
TeliaNet
har du gödslat dem med för mycket kväve?
men varför köpa frö när man kan ta från en köpt paprika. laugh.gif
mina paprikor har varit lite olika men nu kommer även de minsta med blommor. ingen av dem är mindre än 3-4 dm.
Åsa, mälardalen zon 2
Konstigt att det inte kommit blommor. Mina plantor blommade när jag planterade ut dem i större krukor på altanen, när sådde du dina plantor?

Själv föredrar jag nog också köpefrö de i matbutiken är ofta frukter av F1 sorter med lång utvecklingstid jag vill ha sorter som är snabba (och gärna inte F1 hybrider). Varför odla sorter med en utvecklingstid på 80-90 dagar när det finns sorter som har en utvecklingstid på 50-60 dagar?
TeliaNet
det där med utvecklings tid, kan du förklara det för mig?
min största paprika har 3 frukter var av 2 stora, men de har inte växt nåt på flera veckor, vad kandet bero på?
Åsa, mälardalen zon 2
Olika sorter är olika snabba att utveckla en skördeklar frukt, i sverige som har korta somrar är det en fördel att odla sorter som snabbt producerar en mogen frukt. Inte alla fröfirmor sätter ut vilken utvecklingstid sorten har men Runåbergs + Lindbloms brukar sätta ut utvecklingstiden.

Man kan inte följa utvecklingsdagarna helt för de dagar som anges förutsätter optimala odlingsdagar men de ger en hänvisning över vilka sorter som är snabbare än andra.

http://www.runabergsfroer.se/html/utvecklingsdagar.htm

Att inte frukterna vuxit kanske beror på att de är färdigväxta och att de nu hänger kvar för att mogna och det kan ta lång tid innan de ändrar färg. (Även jag har testat frön från köpepaprika och de blev inte lika stora som de frukterna jag tog fröna ifrån utan frukterna blev betydligt mindre.)
TeliaNet
de är ca 3/4 av en köpe paprika, så de kanske är klara?
vet inte vad det är för färg på paprikan som jag köpte men småttingarna har fått värme och sol så de kan ske är standard gröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon