Full version: Problem med Akleja
Krisso
Hej!

Undrar om någon vet vad min Akleja lider av?

Den har torra knoppar, blomningen blir det inte
mycket av i år...

Har gödslat med hönsgödsel, kan det vara problemet?

Tacksam för råd.

// Krisso
huh.gif
Krisso
Tack, Åsa i Mälardalen för ditt svar!

Har kollat de tidigare inläggen om det här (som var länkade till ditt svar), och såg att ohyran i aklejan mest verkar förekomma i södra delarna
av vårt avlånga land... Bor i Norrbottens kustland närapå längst upp i Bottenviken, så det verkar som att ohyran etablerat även här! wacko.gif

Ska kolla om jag hittar larver!

Hälsningar// Krisso
Åsa, mälardalen zon 2
Larverna är ganska pyttesmå och gula (det kan finnas flera i varje knopp)så de kan vara ganska svåra att se om man inte har bra syn eller förstoringsglas, jag var ute och inspekterade mina aklejor också och jag hittade några vissna knoppar och i dessa fanns de små gula odjuren så även jag klippte ner rubbet.
Betty
Aklejagallmygga finns åtminstone ända uppe i Luleå, tro mig... Mina aklejor har inte fått blomma på två år - men i år har vi inga larver i dem och nu blommar de så fint! smile.gif
LenaTuring
Jag bor mitt i sverige, i inlandet och har haft detta aklejproblem i två år men i år blommar allt som det ska utan åtgärd.
Annika zon 4
Aklejagallmygga. Har själv det problemet. Men det knepiga med denna "parasit", efter vad jag just läst, är att just gallmyggan är en biologisk skadebekämpare av spinnkvalster. Hur stämmer detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns MÅNGA olika sorters gallmygga och en del används som biologisk bekämpning ex. bladlusgallmyggan (Aphidoletes aphidimyza). Aklejagallmyggan (Macrolabis aquilegiae) kan dock inte användas till biologisk bekämpning de vill bara ha aklejaknoppar.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 29-06-2004, 17:04)
Aklejagallmygga finns åtminstone ända uppe i Luleå, tro mig... Mina aklejor har inte fått blomma på två år - men i år har vi inga larver i dem och nu blommar de så fint! smile.gif

Idag tog jag till saxen och ALLA Aklejans blomstänglar fick sitt sista vilorum i soppåsen sad.gif
Det tog emot att kapa men efter att i två somrar haft mest torra sjuka knoppar så är jag beredd att vänta ett par år för att återigen få njuta av full blomsterprakt. sad.gif rolleyes.gif
Betty
Jag knipsade bort alla knoppar två år i rad men i år har inga knoppar alls vissnat.
Jag njuter fullt ut av årets blomning, aklejor är så vackra! wub.gif
Kerstin
Förra året blev mina aklejor angripna som vanligt så jag klippte raskt av alla blomstjälkar och räknade med att inte få några blommor alls. Till min förvånig kom det nya blomstjälkar och de blev inte angripna utan blommade friska och fina. Är det kanske så att det går att lura gallmyggan om man försenar blomningen? Det ska ju gå att lura morotsflugan genom att så sent. Årets blomställningar är avklippta, men jag vet ännu inte om det kommer nya.

hälsar Kerstin
Betty
Akleja funkar så, klipper man bort de första knopparna så kommer ett till flor. Det blir inte lika rikligt - men ändå! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon