Full version: Giftiga växter
Magica de Hex
Var kan man få tag på belladonna. Tänkte odla en planta i trädgården. Odlingstips? sleep.gif huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Känner bara till några som säljer frön av belladonna ex.

Örtagården , Impecta och rara växter
Tesa
Jag köpte en planta hos Jimmefors örtagård (numera Lysekils örtagård...) i fjol sommar men den gick ut för mig i vinter sad.gif
Christoffer
Jag odlar Belladonna för andra gången nu... köpte på Impecta, eller rättare sagt Botaniska trädgården som sålde de där. De är fina, men vill inte ha så mycket värme, däremot gillar de mycket ljus. Växer långsamt i början, men växer snabbare ju större de blir.
Magica de Hex
smile.gif Tack för alla tips.Men Christoffer, du köpte alltså frö från impecta. Är det inte svårt att fröså så här års? Eller missförstod jag dig, att du köpte en planta. Borde vara lättare att starta med en liten planta.
Jag tänkte plantera den i en rabatt (läge sydöst mot husväggen) där några gamla rosor, 4 stormhatt, och två plantor fingerborgsblomma frodas.
Christoffer
Jag odlade mina från frö. Det jag gillar med de, är att de blommar och får bär samma år som man sår de!
JoLo
Bor du i Skånetrakten brukar den finnas på Tirups Örtagård som planta. De öppnar i mars. Den gillar lite fuktigt och sol/halvskugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon