EmmaGold
Hej!

Jag vet att detta varit uppe för ganska länge sedan men jag blir inte klok på detta...

Jag brukar köpa färska örter i livsmedelsaffären tex oregano, citronmellis, gräslök, persilja o timjan.

Dem brukar jag ställa i ett glas el liknande med vatten i och då håller dem sig bra en tid, men dör så småningom eller blir länsade eftersom dem inte verkar växa något.

Jag vill få ut plantor av dessa som jag kan plantera i krukor. Har då tagit sticklingar av dem stjälkarna som sett lite grövre ut. Tagit bort alla bladen förutom dem i toppen o ställt i ett glas. Glasen är av färgat mörkblått glas som jag har fått för mig ska vara bättre än vanligt transparent. Ställer dem i ett fönster där det är fömiddags sol så att dem slipper den mest gassande solen.
Men jag lyckas inte!
Det enda jag fått rötter på är oregano som jag upptäckte idag.

Oreganon jag köpte står i en liten vanlig kruka (ingen sån där mjuk sak där rötterna växer igenom) Går den att plantera i vanlig jord?

Varför går det inte i så fall? Går det inte på någon av dem plantorna man köper eller går det på vissa?

Citronmelissen har jag inte lyckats få sticklingar av men hade gärna velat. Plantan jag har stående i ett glas har hållt sig fin i en månad, men sticklingarna i vattnet kryllar bara ihop sig o ruttnar sad.gif
KURT
Om det inte är vattenväxter så är det oftast betydligt säkrare att rota sticklingar i sandblandad jord än i vatten. Se bara till att jorden är fuktig men inte blöt, man kan sätta över en plastpåse med hål i (så det inte blir alltför fuktigt). I jord brukar det inte vara problem att rota timjan-, rosmarin- och basilika -sticklingar i alla fall.
EmmaGold
Tack för svaret Kurt! Jag provar den varianten istället! Men min fråga om det aldrig kan lyckas att plantera om hela den köpta plantan i jord består. unsure.gif
KURT
Det går bra att plantera hela växten i jord direkt också. Endel av dessa kryddväxter verkar dock kunna vara så hårt drivna att de inte växer så bra hemma, speciellt basilika brukar det kunna vara problem med. Men enklast är kanske att :

1. Ta sticklingar (ta flera och sätt dem längs kanten i en kruka)

2. Plantera resten direkt i jord

Så kör man båda parallellt
EmmaGold
En fråga till! Eftersom jag bara har en liten rabatt till min marklägenhet o den redan är full av blommor har jag först o främst tänkt ha örterna i kruka inomhus (i köket så klart rolleyes.gif )
Men det kan ev få plats någon kruka ute på altanen också...
Men helst inne eftersom det är bekvämast...

Nåt som lämpar sig mindre bra för detta? Bäst är väl basilika men den har jag redan eftersom jag köpte fröer i våras. wub.gif
EmmaGold
Till Kurt: Ja givetvis! Då borde man ju inte misslyckas så klart! Att jag inte tänkte på det laugh.gif
Tack så mycket. Nu ska jag ner i källaren o hämta krukor o jord... tongue.gif
KURT
De flesta klarar sig inomhus (även om citronmelissen blir ganska stor 30-70 cm hög), men de kan få svårt att klara vintern inomhus. Det blir ofta alltför mörkt vintertid inomhus.
EmmaGold
Så nu är jag klar med omplanteringarna! Det blev att oreganon o citronmelissen fick lite mer jord om fötterna. Jag provade även sätta om en gräslök som verkar växa så det knakar i sin lilla kruka. Massor av nytt har det kommit i så jag får väl se om den trivs i ny kruka. Gott till nypotatisen o gräddfilen biggrin.gif
Sticklingarna tänkte jag ta på nya fräscha plantor så det får vänta lite.

Om citronmelissen blir för stor kan man ju alltid dela den o ge bort till alla man känner laugh.gif

Tack för hjälpen Kurt!
Gurkan
Det här är min "konsum-citronmeliss". Skördade hela plantan (klippte ända ner till jorden) och flyttade sen rotklumpen (4cm kruka) till en lite större kruka och sen till den som den nu står i, ca. 20cm diameter.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=1...urkan&pid=12107

Jag har toppat den kraftigt flera gånger för att jämna till den och få den tät och det jag klipper av rotar sig snabbt i jord så nya plantor är det inte brist på.

På bilden var det ca 2 månader sen den blev omplanterad.

Det borde funka med de flesta plantor men de flesta är väldigt överetablerade och 20-30 basilikastjälkar kan trängas på 5cm kruka. Gallra ut allt utom de friskaste stammarna om du vill att den ska leva och frodas ett tag till. Basilika är annars lätt att ta sticklingar av, sätt dem i fuktig jord och inom en vecka börjar den växa igen.
EmmaGold
Gurkan!

Din citronmeliss ser jätte fin ut! Hoppas min också blir sån... har ju inte kunnat hålla mig ifrån den så den är nästan helt länsad. Men det är ju inte så dyrt att köpa nya på konsum o plantera i så fall biggrin.gif

Jätte roligt att prova sig fram vad som funkar o inte funkar och OJ vad fint jag har det i mitt köksfönster nu! En hel örtagård snart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon