Jag vet att detta varit uppe för ganska länge sedan men jag blir inte klok på detta...
Jag brukar köpa färska örter i livsmedelsaffären tex oregano, citronmellis, gräslök, persilja o timjan.
Dem brukar jag ställa i ett glas el liknande med vatten i och då håller dem sig bra en tid, men dör så småningom eller blir länsade eftersom dem inte verkar växa något.
Jag vill få ut plantor av dessa som jag kan plantera i krukor. Har då tagit sticklingar av dem stjälkarna som sett lite grövre ut. Tagit bort alla bladen förutom dem i toppen o ställt i ett glas. Glasen är av färgat mörkblått glas som jag har fått för mig ska vara bättre än vanligt transparent. Ställer dem i ett fönster där det är fömiddags sol så att dem slipper den mest gassande solen.
Men jag lyckas inte!
Det enda jag fått rötter på är oregano som jag upptäckte idag.
Oreganon jag köpte står i en liten vanlig kruka (ingen sån där mjuk sak där rötterna växer igenom) Går den att plantera i vanlig jord?
Varför går det inte i så fall? Går det inte på någon av dem plantorna man köper eller går det på vissa?
Citronmelissen har jag inte lyckats få sticklingar av men hade gärna velat. Plantan jag har stående i ett glas har hållt sig fin i en månad, men sticklingarna i vattnet kryllar bara ihop sig o ruttnar