uffepuffe_37
Jag har ett stooort problem. Vi har ett äppelträd som jag gissar är c:a 40 år gammalt. Tidigt i våras upptäckte jag att där beskurits för länge sedan(avsågad gren) satt något som i storlek och form liknade en grådaskig skogssnigel. Jag pillade bort svampkroppen med en kniv....och täljde sedan ur den ved som var mjuk. Detta har jag upprepat vid ett par tillfällen. Urgröpningen har jag efter kloka?!? tips gjort på så sätt att jag inte riskerar att få vatten stående. Idag upptäckte jag att det angripits på ytterligare ett ställe. Det verkar dock inte vara samma sak eftersom det saknades ngn typ av svampkropp. jag har gröpt ur även detta *suck* Trädet består av en grov stam samt tre grova grenar som mynnar ut på c:a 1,5 meters höjd. sedan grenar det vackert ut sig vidare. Trädet ger bra frukt och verkar i övrigt inte må dåligt. Finns det något medel att använda för att få stopp på angreppet. Att såga av berörda grenar hjälper ju föga eftersom det då bara blir en endaste gren kvar på trädet... Please! någon som kan och vill hjälpa mig? Trädgårdsmästaren på plantagen muttrade ngt om att man kunde använda svavel?!? men det gör man väl vid bladmögelangrepp och liknande? En gubbe i vår lokala trädgårdförening gav rådet att bestryka ytorna med "trädtjära" vid upprepade tillfällen... Jag är dock inte tillfreds med dessa svar.... och vill ha fler kloka råd!
Jag har skapat ett fotoalbum med några bilder för den som är intresserad
bilder på det drabbade trädet

Hoppas på hjälp!!!
Mvh Uffe
Fenja
Om du har dina bilder ute på nätet, högerklickar du på bilden, välj egenskaper och kopiera adressen utom http://. Klicka sedan på kodknappen för bild ovanför inlägget du skriver och klistra in adressen. Klicka stäng taggen och du har din bild i inlägget.
Ett annat alternativ är att göra ett album här på odla. Högst upp i samma rad som det står: inloggad som: har du en kamera symbol, klicka på den och följ sedan anvisningarna.
Mvh
Fenja
Cilla
Hej Uffe,

Ditt träd har tickor, en av typerna. Dessa är som du redan vet svampar. Fruktkropparna på tickor kommer ofta inte varje år.

Tickors rötter, mycel, lever långt in i veden eller utbrett. För att undvika spridning genom sporer kan man ta bort fruktkropparna, men man hindrar på så sätt inte mycelens utspridning.

Vissa tickor lever i friska träd men de allra flesta slår rot i sjuk eller döende ved, som t ex uppstår efter grova snitt i trädet. Vissa tickor avbryter näringstransporten snabbt, men de flesta är långsmma och träden kan leva med dem i många år.

Ett träd som har tickor levande i sig kan man hjälpa genom att stärka tillväxtkraften och vitaliteten. Förutom att man bör beskära det varsamt och noga eller låta bli några år om det beskurits hårt tidigare, är den bästa åtgärden att gröngödsla (klicka på länk).

Att pensla på något tror jag inte på om det inte är en bakterie eller svamp som dödar tickan i hela veden, och inte skadar veden mer än vad tickans mycel redan gjort. Kanske kan trichoderma användas, men jag har inte hört det testas mot tickor.

Om jag vore du skulle jag gröngödsla trädet och samtidigt plantera ett nytt fruktträd i närheten, som jag beskar så att det aldrig behövde kapas grova grenar i framtiden. Detta innebär bl a att man från början stammar upp trädet och ser till att krongrenarna långt ned tas bort redan när de är små och trädet kan övervalla snitten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon