Varför ser vissa av tomaternas blad ut såhär? Är det en "vanlig" reaktion på trist väder eller är det nån som äter på bladen? Jag har inte hittat några djur på de bladen.
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2004, 13:25
Det vitaktiga fläckarna är iallafall solskador + lite torra i kanterna som det är på bilden brukar växter bli om de är dåligt avhärdade när det gäller blåst. Denna typ av skador kan visa sig ett tag efter att skadan uppstått men ofta visar det sig ganska snart efter skadetillfället.
EmmaGold
29-06-2004, 13:47
Ja det felet gjorde jag! Jag var lat o nu ser mina tomater ut på det viset o det har dem gjort ett bra tag. Fast dem blommar massor o har redan börjat producera tomater så jag tror inte att det behöver betyda att plantan kommer dö för dig eller så. Nya blad som är finare har kommit medan plantan växt, men särskilt vacker är den väl inte
AndreasO
29-06-2004, 17:26
Får jag, utan att kapa tråden fråga om någon expert kan dela med sig lite kunskap om hur näringsbrist samt näringsöverskott ter sig i tomater? Mina växer som sjutton och har flera klasar små tomater, men nya blad blir lite hårda, torra, grönbruna och smala. Använder näring en gång i veckan vilket borde räcka.
aha, ja så måste det vara. jag satte ut dem när det var varmt och fint men sen blev det dåligt väder rätt snabbt, så det är säkert det. de nya bladen verkar fina i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.