Full version: digitalis purpurea
annie
Finns det nån som är duktig på digitalis purpurea? Hur härdig är den i norrland, dvs zon 5-7? Har hört att den är härdig men hur härdig är den?Har också hört att man ska klippa av stammen under blommorna innan det bildats frökapslar ända upp för att den ska blomma även nästa år. Tack på förhand.[COLOR=green]
Fenja
Det finns lite olika åsikter om detta, finns uppgifter om härdighet ända upp i zon 6-7 likväl som ett antal lägre zoner. Det är väl bara att prova sig fram!
Digitalis purpurea är tvåårig, första året kommer bara en bladrosett och året efter går den i blom och dör sedan. Men genom att låta den fröså sig så kan man lätt hålla beståndet kvar. Jag har aldrig tidigare hört att den ska fortsätta blomma fler år om man klipper av stängeln och inte låter den gå i frö, men det kan väl vara värt att testa kanske.
Mvh
Fenja
Betty
Fingerborgsblomman är då härdig i Luleå zon 6, i alla fall!
det där med att knipsa bort stängeln efter blomning... undrar om du inte har förväxlat "knips-rådet" med en annan perenn... Har hört att man kan göra så för att stockrosor ska komma igen flera år.
annie
Va bra att den går i Luleå, då klarar sig nog mina utanför Luleå. Köpte dem i mellansverige. Det var trädgårdsmästaren där jag köpte mina plantor som sa att om man klipper av innan alla blommor bildat frökapslar så lurar man plantan så att den inte tror sig ha blommat och blommar då även nästa år. Alternativet är att låta dem fröså sig och kan då bli utan blommor "3:e året"
annaridell
vill man ha en blommande varje år kan man väl köpa en blommande till det "tomma" året sen turas de ju om sedan....
lilla mamma
Inte behöver ni köpa Digitalis, jag har hur många stora och små som helst om någon vill byta.
Anita
kerstin z5-6
har man väl etablerat dem -sått eller planterat nya TVÅ år i rad -så behöver man bara flytta rosetterna till lämplig plats smile.gif
jag klipper inte i dem -o härdiga är de men gillar inte barfrost
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon