Betty
Så här i sommartider vet man aldrig när det dyker upp oväntade kaffegäster!
Har du inget fikabröd hemma så fixar det sig ändå på tjugo minuter
med denna snabba bärkaka.
Som sagt, tänk på 6...

6 ägg och
6 dl strösocker
elvispas ljust och luftigt.
Rör i 6 dl vetemjöl.
Häll smeten i smord långpanna och strö över blåbär, hallon eller varför inte både ock!
Grädda mitt i ugnen i 200° ugnsvärme i 20 minuter.

Har du lite mer tid och några äpplen hemma så kan du kärna ur och klyfta dem tunt och bre ut dem på smeten före gräddningen, strö över kanel och socker.
smile.gif
KURT
Hmmm hur var det nu? 6 min i 60° eller var det 60 min i 600° ?
Betty
CITAT (KURT @ 29-06-2004, 16:04)
Hmmm hur var det nu? 6 min i 60° eller var det 60 min i 600° ?

Vilket tänker du helst på 2:or eller 6:or ...? wink.gif
gammelnalle
CITAT (Betty @ 29-06-2004, 16:07)
CITAT (KURT @ 29-06-2004, 16:04)
Hmmm hur var det nu? 6 min i 60°  eller var det 60 min i 600° ?

Vilket tänker du helst på 2:or eller 6:or ...? wink.gif

blåbär tänker en nalle helst på tongue.gif
cic
Går det att bara "tänka på 3:or" istället, för att sen hälla det i en mindre form..? unsure.gif (Jag är dum som ett spån när det gäller bakning.. Men borde det inte vara lite bakpulver i eller nåt?)

Mvh / "snart-trettio-men-har-aldrig-lärt-mig-att-baka"
Ina
Det är ju inte "mitt" recept, men jag vågar nog påstå att det går bra att halvera receptet.

Vad det gäller bakpulvret är det inte helt nödvändigt. I den fluffiga vispade äggsmeten finns det luftblåsor som utvidgar sej när man sätter in kakan i ugnen. Det är precis samma effekt som bakpulver ger - gasbubblor som utvidgar sej och som gör att kakan blir hög och fin. Men.. det går säkert bra att ta i en tsk bakpulver om man inte litar på luftbubblorna... smile.gif
Betty
cic: Visst kan du halvera mängderna och baka i en form stor som en halv långpanna! Det är som Ina säger helt onödigt att tillsätta bakpulver, med stora frukostägg i smeten blir kakan ca fem cm hög och med mindre ägg således något lägre. smile.gif
annaridell
6 delat på tre ingredienser ger 2. För 200 grader i 20 minuter.. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon