fiffigafrun
29-06-2004, 17:00
Nu börjar mitt växthus snart bli klart för inflyttning. 3 tomater o 2 gurkor samt 1 minipaprika står på kö redan. Funderar nu på en vinstock också som ska få klä in taket lite på sikt. Zilga som ska klara -35 hade jag tänkt.
Vad ska man plantera den i? Den skall väl ha surjord eller? Har tänkt ha upphöjda odlingsbäddar för de övriga men vinstocken i nåt eget kärl/kruka eller något. Ej i plast helst. Några förslag?
Hur mkt och med vad ska man vintertäcka en Zilga med förresten? Här kan det ju bli minst -30 när det är som värst och inne i växthuset finns ju ingen snö som skyddar heller...
Åsa, mälardalen zon 2
29-06-2004, 22:38
De växter jag övervintrar i växthuset täcker jag med snö genom att skotta in det i växthuset. Här är ofta snö en bristvara du borde ha gott om den varan, snö är mycket bra som isolering.
Zilga växer kanske väl kraftigt för ett hobbyväxthus. Åsa har tidigare föreslagit Himrod som en frosttålig vinsort.
Åsa, mälardalen zon 2
30-06-2004, 14:45
Även om Himrod är den härdigaste kärnfria sorten tror jag det blir för tufft för den i zon 6 även om det är i växthus.
I zon 6 lär inte staketvindruvorna bli riktigt lika stora som de blir här klimatet bör bromsa tillväxten så det borde gå utmärkt att ha Zilga i växthuset.
fiffigafrun
30-06-2004, 21:40
Det är rätt högt i tak i växthuset o det är på 10 kvm så den lär nog rymmas. Kan inte tänka mig att den ska bli så enormt stor här uppe hos mig. Har kollat lite, ska nog helst grävas ned i backen, ej i upphöjd bädd/kruka alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.