Full version: impulshoppat rosor!
Mi70
Jo, en tur till zetas blev det, och jag ryckte med mig två rosor då jag och min mamma passerade rosavdelningen................. sleep.gif rolleyes.gif

Det blev en alchymist och en duchesse de montebello................ Montebellon gick inte att motstå, busken var full av knoppar, säkert en tio stycken, redan! De barrotade rosor jag satte i höstas har på grund av alla bladlösshärjningar och annat, börjat se riktigt risiga ut! sad.gif

En fråga, alchymist, anges bli ca 2 m hög. Kan man ha den som klätterros, eller är det att ta i? Jag hade egentligen tänkt ha den att placera ca 2 m ut från ett av mitt putsgula radhus ena hörn. Jag hade en vision av en klätterros som sträcker sig i en halvbåge, över den stenlagda gång som smeker tätt intill hushörnet, där rosen är planterad strax intill denna stengång, och där man fäster någon slags klätterstöd i en halvbåge i den stupränna som går lodrätt precis vid hörnet.............. Om nu någon förstod vad jag menade, undrar jag om Alchymistens höjd, räcker för en sådan halvbåge.....? Eller om den hellre skall växa på någon slags pelare, strax intill gången?
kerstin z5-6
Alchymisten är mycket starkväxande o gör lätt din båge -vassa taggar o grova stammar gör att du bör tämja den snabbt -har den växt över huvudet kan den bli knepigt att få den till att växa dit du vill -så bind upp i tid smile.gif biggrin.gif
Mi70
Tack för svar! Precis som jag hoppades då! Jag hade spanat in alchymisten lite innan, men då jag i plantskolan såg att den stod som 2 m hög, blev jag lite betänksam.

Skall plantera den i morgon! rolleyes.gif
Exotic
CITAT (Mi70 @ 29-06-2004, 19:11)
Jo, en tur till zetas blev det, och jag ryckte med mig två rosor då jag och min mamma passerade rosavdelningen................. sleep.gif rolleyes.gif

Det blev en alchymist och en duchesse de montebello................ Montebellon gick inte att motstå, busken var full av knoppar, säkert en tio stycken, redan! De barrotade rosor jag satte i höstas har på grund av alla bladlösshärjningar och annat, börjat se riktigt risiga ut! sad.gif

En fråga, alchymist, anges bli ca 2 m hög. Kan man ha den som klätterros, eller är det att ta i? Jag hade egentligen tänkt ha den att placera ca 2 m ut från ett av mitt putsgula radhus ena hörn. Jag hade en vision av en klätterros som sträcker sig i en halvbåge, över den stenlagda gång som smeker tätt intill hushörnet, där rosen är planterad strax intill denna stengång, och där man fäster någon slags klätterstöd i en halvbåge i den stupränna som går lodrätt precis vid hörnet.............. Om nu någon förstod vad jag menade, undrar jag om Alchymistens höjd, räcker för en sådan halvbåge.....? Eller om den hellre skall växa på någon slags pelare, strax intill gången?

Hej,
Min granne har 1-Alchymist ocg den är bara så läcker i sina blommor, hon satte sin förra året. Men jag föll pladask för den wub.gif rolleyes.gif

MVH Exotic wub.gif
fiffigafrun
Impulsshoppat rosor har även jag (flera gånger dessutom). Senaste reaköpen blev en Hansa och en New Dawn (har en sen förrut). Men va sjutton kostar de bara 40 kr/st och är stora o fina så kan man ju inte låta bli eller hur?

Mer på impulslistan denna sommar:
- Rosa mundi
- Mme Plantier

+ en fin pion idag också!
Betty
CITAT (fiffigafrun @ 02-07-2004, 15:19)
Impulsshoppat rosor har även jag (flera gånger dessutom). Senaste reaköpen blev en Hansa och en New Dawn (har en sen förrut). Men va sjutton kostar de bara 40 kr/st och är stora o fina så kan man ju inte låta bli eller hur?

Mer på impulslistan denna sommar:
- Rosa mundi
- Mme Plantier

+ en fin pion idag också!

Va, var är det rosrea nånstans? ohmy.gif Det har jag missat!
Cilla
Jag hittade rosor idag också... De ska få komma i tillfälliga rosbäddar medan jag är på semester. Ser redan fram emot att komma hem till rosgropsgrävande.

De som bor i stugan under tiden har lovat att ge mig rapporter om blomningen...

Om ni skulle lämnat krukrosor i två veckor i juli - skulle ni ställt dem i mörk helskugga eller i ljus skugga eller vad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon