Tingstäde
29-06-2004, 19:32
... men med så många skarpa hjärnor ute bland Odla.nu-folket kanske man kan få råd.
Haft en enfas vattenpump med liten hydrofor för trädgårdsbevattning från en å. Men pumpen var nog lite klen och motorn brann - så nu tänkte jag satsa på något mer rejält som kan ge mycket vatten med bra tryck från flera tappunkter på strategiska ställen.
Fixat en 3-faspump på 1,5 kW som optimalt ska kunna leverera 8 kubikmeter i timmen och trycka upp vatten till 55 m. Det står inget på pumpen vilket som är lämpligt arbetstryck i bar e.d.. Också skaffat en 3-fas tryckströmbrytare - men det står inget om den ska sitta på "torrsidan" eller på "våtsidan". Strömbrytaren klarar upp till 6 bar. Kanske inte spelar någon roll??? Ska ansluta en tryckcistern på 60 l som klarar upp till 10 bar med invändig gummiballong. Vattenanslutning i botten. I toppen finns dels en ventil att pumpa in luft i cisternen via men även en förskruvning som jag inte har klart för mig vad den ska användas till. Till tryckströmbrytaren eller en manometer??? - eller bådadera??? Vilket är lämpligt tryck att ha på luften i cisternen??
Har grävt ned 25 mm utv. polyetenrör i förgreningar till strategiska tappunkter runt i trädgården för att slippa konka så mycket slag. Vilket tryck är lämpligt i ett sådant här system?
Sughöjden för pumpen är någon meter och längden på sugsidan en 8 meter nedgrävt polyetenrör med 40 mm utv.
MVH
Tingstäde
gammelnalle
30-06-2004, 04:12
Hinner batra en snabbis nu på morgonen.... skall i väg och jobba.
Välkommen tillbaka Tingstäde, har saknat dig !!!!
Från brunn , där skall du ha en bottenventil!!!-
8m sugslang (kvittar hur lång ((inom rimliga gränser säg 500m)) DET är HÖJDEN som är problem... och då räknas från vattennivån till pumpen -tänk på att vattnet sjunker.- till
sugsidan på pump-
trycksidan på pump till (avstängningskran) T-koppling- hydroforkärl, tryckvakt- avstängningskran
tryckslang ut
manometern kan kopplas in lite var du vill på trycksidan...
hej svejs
phu... nu har jag jobbat färdigt för idag och kan läsa lite mer noggrannnt...
Från en Å !!!! Det KAN innebära att vattenet kan bli förorenat... sätt därför ett filter INNAN pumpen... så att den inte blir förstörd av eventuella partiklar... och montera den så att det är LÄTT att rensa/byta filter. Filtret är ingen dyr sak 200-400 :-
Många vill ha kran innan pumpen men det har jag aldrig haft på 24år och tre pumpar..
T-kopplingen är till för att koppla både TANK och TRYCKBRYTARE. Man kan även ha Manometern där (ett till T)
´Det är ju samma tryck överallt efter pumpen!!
JU större skillnad du har mellan till och fråntryck ju mer sparar du pump och kopplingar.
Trycket bestämmer du på "längst bort-högst upp" punkten. Skulle tro att du klarar dig bra med ca 2,5Kg (Bar) som frånslagstryck och 1,5 i till-tryck...
Men det där brukar man få experimentera med... och sen glömmer man bort den när man är nästan nöjd...
tullmejs
19-07-2004, 16:21
Kommentar som kanske inte just du behöver, men andra pumpspekulanter; 8 kubik/timmer och tryckhöjd 55 meter låter ju bra, men egentligen kan man sätta ett "eller" där det står "och"; vid maxhöjden 55 m kommer det någon droppe i timmen, och 8 kubik får man bara om höjden är typ noll meter.
Tingstäde
19-07-2004, 17:06
Jo - har nu fått till pumpanordningen såsom framgår av annan tråd ("Lägesrapport..." under småprat) där det även är inlagt en bild på underverket.
Frågade mig runt om de olika komponenterna och i den mån andra kan vara hjälpta så är här en liten redogörelse: Tryckströmbrytaren har vattenkontakt och sitter centralt i maskineriet. Den är elektriskt inkopplad mellan motorskyddet och själva motorn. Har ställt in maxtryck på 4,5 bar (då pumpen slår av) och mintryck på 3 bar (då den slår på) på brytaren. Cisternen har en gummiblåsa med "navelsträng" upp till toppen av cisternen där tryckmätaren sitter som alltså också kan få vattenkontakt. I cisternens "torra" del utanför gummiblåsan har jag pumpat in luft till ett tryck strax under mintrycket.
Nu fungerar allt till belåtenhet.
Tingstäde
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.