Full version: Asfalten blommar
Gossen Ruda
Blåelden kommer upp ur asfalten. Bilden från Skandiahamnen i Göteborg.

TeliaNet
jag vet var masthuggshamnen och majnabbe och var hisingsdelen är, så var ligger skandia hamnen?
Ina
På Hisingssidan, lite ut åt Torslandahållet...
Saiai
Vad snygg den var! Hoppas den får står kvar... Jag har undrat vad blåeld är, efter att ha lyssnat på Ted Gärdestad när han sjunger "Ge en sol" där en av versraderna lyder "ge en äng med blåeld på". Tack, nu vet jag, och jag kan måla tankarna med blåeldsängar nästa gång jag hör låten....:-)
Gossen Ruda
Den återkommer säkert, det finns fler runtomkring annars. Blåelden är tvåårig så just det här exemplaret har snart gjort sitt.
yla
tog just igår den här bilden av blåelden som tagit över hela tennisbanan
snyggt me blått o rött
blåelden vill inte komma där jag vill har försökt att så in den på ställen där jag skulle vilja ha den men den vägrar
den gör tydligen helt som den vill,,,men vacker är den

Gossen Ruda
Vackert, men försvårar den inte tennisspelet? tongue.gif
yla
fniss de e ju ingen här som spelar
eller så springer dom runt blommorna
thihi tongue.gif
Gossen Ruda
Mitt inlägg var en förvanskning av ett annat skämt. En försäljare av hårväxtmedel skröt om att medlet kunde få hår att växa på ett biljardklot. "Men försvårar inte det spelet?"
Frida Sandman
hur långt norrut funkar blåeld och hur hög blir den? vore kul att få se i verkligheten också wub.gif
Betty
Är blåeld samma sak som snokört, Echium?
CITAT
Gossen Ruda Skickat den 30-06-2004, 10:32
--------------------------------------------------------------------------------
Den återkommer säkert, det finns fler runtomkring annars. Blåelden är tvåårig så just det här exemplaret har snart gjort sitt.  

Men snokörten är väl ettårig? unsure.gif
Cilla
Blåeld har jag också försökt få in hos mig och efter många försök har jag ett exemplar som blommar på andra året.

Har man inte asfalt och vägbankar i trädgården verkar det som man får banka till ett område för att få vissa sköna växter att gro.
amaira
Snokört och blåeld, echium vulgare, är inte samma växt, men de är nära släkt.
Blåeld blir högre, och blommar liksom i spiror.

Blåeld växer vilt, och frösår sig gärna. Jag tog frö för några år sedan, och har blåeld i trädgården nu, sååååå vackert!!! De största är ungefär 1,3 m. höga.
Sylvia
CITAT (Frida Sandman @ 30-06-2004, 23:44)
hur långt norrut funkar blåeld och hur hög blir den? vore kul att få se i verkligheten också wub.gif

Den funkar ganska långt norrut. Finns upp till Jämtland och Ångermanland, och små lokaler finsn även vid Luleå och Norrbotten. Så du kan ju alltid tigga frö från någon som bor intill en massa blåeld biggrin.gif och pröva!! Den gillar torra, sandiga backar, vägrenar och avfallsplaster, så pröva att så på sådana ställen (dock inte den sistnämnda tongue.gif)
Inga från Närke
CITAT (oldwolfie @ 30-06-2004, 18:33)
blåelden vill inte komma där jag vill har försökt att så in den på ställen där jag skulle vilja ha den men den vägrar

Hej

Förra sommaren hade vi i närheten ett helt hav av blåeld som förvånade alla.
Det hade stått ett hus där i många, många år men det revs, man planade till marken och vips fick vi dessa helt fullt precis där huset stått. Men i år finns det inte en stymmelse till blommor på samma plats så de gör nog hur de vill Oldwolfie. Tror de är svårflörtade. /Inga
estet
CITAT (Sylvia @ 04-07-2004, 18:59)
Den funkar ganska långt norrut. Finns upp till Jämtland och Ångermanland, och små lokaler finsn även vid Luleå och Norrbotten.

Oj! Är det nån här som har den eller har sett den någonstans?
Dax att öppna korpgluggarna! smile.gif
Fenja
Hos mig växer Blåelden friskt i en helt vanlig, luckrad rabatt. Den frösår sig så det finns blommor varje år. Vill någon ha frö så PM;a mig!
Mvh
Fenja
yla
CITAT (Inga från Närke @ 04-07-2004, 21:58)
CITAT (oldwolfie @ 30-06-2004, 18:33)

Hej

Förra sommaren hade vi i närheten ett helt hav av blåeld som förvånade alla.
Det hade stått ett hus där i många, många år men det revs, man planade till marken och vips fick vi dessa helt fullt precis där huset stått. Men i år finns det inte en stymmelse till blommor på samma plats så de gör nog hur de vill Oldwolfie. Tror de är svårflörtade. /Inga

ja de va det jag trodde
men en vacker dag kanske alla frön jag kastat ut sätterigång o växer då jkag minst anar det rolleyes.gif
så jag fortsätter väl försöka
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon