|
Gossen Ruda
29-06-2004, 19:36
Blåelden kommer upp ur asfalten. Bilden från Skandiahamnen i Göteborg.
TeliaNet
29-06-2004, 22:11
jag vet var masthuggshamnen och majnabbe och var hisingsdelen är, så var ligger skandia hamnen?
På Hisingssidan, lite ut åt Torslandahållet...
Vad snygg den var! Hoppas den får står kvar... Jag har undrat vad blåeld är, efter att ha lyssnat på Ted Gärdestad när han sjunger "Ge en sol" där en av versraderna lyder "ge en äng med blåeld på". Tack, nu vet jag, och jag kan måla tankarna med blåeldsängar nästa gång jag hör låten....:-)
Gossen Ruda
30-06-2004, 09:32
Den återkommer säkert, det finns fler runtomkring annars. Blåelden är tvåårig så just det här exemplaret har snart gjort sitt.
tog just igår den här bilden av blåelden som tagit över hela tennisbanan snyggt me blått o rött blåelden vill inte komma där jag vill har försökt att så in den på ställen där jag skulle vilja ha den men den vägrar den gör tydligen helt som den vill,,,men vacker är den
Gossen Ruda
30-06-2004, 18:05
Vackert, men försvårar den inte tennisspelet?
fniss de e ju ingen här som spelar eller så springer dom runt blommorna thihi
Gossen Ruda
30-06-2004, 19:13
Mitt inlägg var en förvanskning av ett annat skämt. En försäljare av hårväxtmedel skröt om att medlet kunde få hår att växa på ett biljardklot. "Men försvårar inte det spelet?"
Frida Sandman
30-06-2004, 22:44
hur långt norrut funkar blåeld och hur hög blir den? vore kul att få se i verkligheten också
Är blåeld samma sak som snokört, Echium? CITAT Gossen Ruda Skickat den 30-06-2004, 10:32 -------------------------------------------------------------------------------- Den återkommer säkert, det finns fler runtomkring annars. Blåelden är tvåårig så just det här exemplaret har snart gjort sitt. Men snokörten är väl ettårig?
Blåeld har jag också försökt få in hos mig och efter många försök har jag ett exemplar som blommar på andra året.
Har man inte asfalt och vägbankar i trädgården verkar det som man får banka till ett område för att få vissa sköna växter att gro.
Snokört och blåeld, echium vulgare, är inte samma växt, men de är nära släkt. Blåeld blir högre, och blommar liksom i spiror.
Blåeld växer vilt, och frösår sig gärna. Jag tog frö för några år sedan, och har blåeld i trädgården nu, sååååå vackert!!! De största är ungefär 1,3 m. höga.
CITAT (Frida Sandman @ 30-06-2004, 23:44) hur långt norrut funkar blåeld och hur hög blir den? vore kul att få se i verkligheten också  Den funkar ganska långt norrut. Finns upp till Jämtland och Ångermanland, och små lokaler finsn även vid Luleå och Norrbotten. Så du kan ju alltid tigga frö från någon som bor intill en massa blåeld  och pröva!! Den gillar torra, sandiga backar, vägrenar och avfallsplaster, så pröva att så på sådana ställen (dock inte den sistnämnda  )
Inga från Närke
04-07-2004, 20:58
CITAT (oldwolfie @ 30-06-2004, 18:33) blåelden vill inte komma där jag vill har försökt att så in den på ställen där jag skulle vilja ha den men den vägrar den gör tydligen helt som den vill,,,men vacker är den Hej Förra sommaren hade vi i närheten ett helt hav av blåeld som förvånade alla. Det hade stått ett hus där i många, många år men det revs, man planade till marken och vips fick vi dessa helt fullt precis där huset stått. Men i år finns det inte en stymmelse till blommor på samma plats så de gör nog hur de vill Oldwolfie. Tror de är svårflörtade. /Inga
CITAT (Sylvia @ 04-07-2004, 18:59) Den funkar ganska långt norrut. Finns upp till Jämtland och Ångermanland, och små lokaler finsn även vid Luleå och Norrbotten. Oj! Är det nån här som har den eller har sett den någonstans? Dax att öppna korpgluggarna!
Hos mig växer Blåelden friskt i en helt vanlig, luckrad rabatt. Den frösår sig så det finns blommor varje år. Vill någon ha frö så PM;a mig! Mvh Fenja
CITAT (Inga från Närke @ 04-07-2004, 21:58) CITAT (oldwolfie @ 30-06-2004, 18:33) blåelden vill inte komma där jag vill har försökt att så in den på ställen där jag skulle vilja ha den men den vägrar den gör tydligen helt som den vill,,,men vacker är den Hej Förra sommaren hade vi i närheten ett helt hav av blåeld som förvånade alla. Det hade stått ett hus där i många, många år men det revs, man planade till marken och vips fick vi dessa helt fullt precis där huset stått. Men i år finns det inte en stymmelse till blommor på samma plats så de gör nog hur de vill Oldwolfie. Tror de är svårflörtade. /Inga ja de va det jag trodde men en vacker dag kanske alla frön jag kastat ut sätterigång o växer då jkag minst anar det så jag fortsätter väl försöka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|