jazzvän
Hej.
Min dagvattenledning mynnar i ett stenrös endast drygt en meter under marken. En fläderbuskes rötter satte en gång stopp för vattenavloppet. Nu har jag kolkvitia, poppel och parkrosor i närheten av avloppet. Jag måste nog ta bort någon av ovanstående växter? Vilken är tryggast att ha, d.v.s. vilken har mycket yliga rötter som ej går ner till stenarna på drygt en meters djup? Eller måste alla buskar och träd tas bort? I så fall hur många meters radie från stenröset bör vara fritt? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Poppeln är nog den växten som det är störst risk med, de är mycket mer kända än fläder för att kunna ta sig in i vattenledningar/avloppsledningar, även ganska långt ifrån där de är planterade.
Cilla
Poppeln utgör absolut mest risk för dagvattenledningen. Om du ska ta bort den måste du ringbarka först för att rotsystemet inte ska bli än livaktigare och ge dig många poppelskott i framtiden.

Det kan ta flera år innan en stor ringbarkad poppel dör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon